JOHAN NORBERG: Nästan en månad av fruktlöst sökande efter det försvunna MH 370 har på ett tragiskt sätt påmint oss om att det finns risker förknippade med flygtrafik. Men de riskerna är små – försvinnande små. Den som av fördjupad flygrädsla väljer att i stället ta bilen ­nästa gång ökar risken att dö under resan nästan 200-falt. Om du tar tåget i stället för flyget ökar risken att för­olyckas 17-falt. Trots flygplanens alla fel och brister har mänskligheten fortfarande inte kommit på ett säkrare sätt att ta sig från punkt A till punkt B.

Det har heller aldrig tidigare varit så säkert att flyga som nu. De senaste tio åren har i genomsnitt bara 720 personer dött i flygolyckor årligen, vilket är mindre än hälften så många som 1970, trots att antalet passagerare har tiodubblats. Mer än tre miljarder gånger tog någon flygplanet förra året, ändå förolyckades bara 265 personer, enligt Aviation Safety Network. Det är den lägsta ­siffran under efterkrigstiden.

En typisk flygolycka inbegriper ett ryskbyggt fraktplan i Afrika. Om man bara tittar på jetplan byggda i västvärlden inträffar i genomsnitt en olycka på 2,4 miljoner flygningar, och det händer nästan aldrig i rika länder. En amerikansk statistiker räknade nyligen ut att sannolikheten för att ett barn på ett flygplan kraschar är mindre än att hen någon gång blir president.

Fackföreningar brukar varna för att lågprisbolagen ­hotar säkerheten (senast på DN Debatt i februari: ”Utflaggning av piloter hotar flygsäkerheten”), men det finns inga bevis för det. Tvärtom har lågprisbolagen i allmänhet en flotta av nya plan med den senaste tekniken och de har ofta en enda flygplanstyp, vilket gör kontroll och underhåll effektivare. USA:s Southwest, som utvecklade denna modell, har inte haft en enda olycka på 12 miljoner ­flighter. 

Det ständigt pågående säkerhetsarbetet har triumferat. Varje gång något går fel utreds det i detalj och åtgärdas. Materialen och motorerna har blivit pålitligare och systemen kan varna vid svår turbulens eller tekniska fel. Modern navigationsutrustning gör att flygplanen inte längre krockar i luften vid dåligt väder. På en flygbas i Tennessee skjuter ingenjörer in kycklingkadaver i flygmotorer vid mycket hög hastighet för att utveckla bättre metoder för att klara en kollision med fåglar.

Vi lär fortsätta ge oproportionerligt stor uppmärksamhet åt flygolyckor eftersom en sådan är mer dramatisk än tusen enskilda bilolyckor. Men det mest dramatiska är att 36 miljoner flygplan lyfter årligen och nästan alla landar lugnt och stilla utan problem. Det var inte alltid så. En gång i tiden kunde man köpa en livförsäkring på flygplatsen innan man gick ombord på planet.

+ Snällaste aprilskämtet. Kung Markatta och restaurang Kao’s bjuder på bästa aprilskämtet: Hur man lurar i  en militant köttätare en helvegetarisk fejkmiddag.

- Fotbollens huligankultur. Man blir äcklad.