Det enda som är mer irriterande än flygbolag som tappar bort ens bagage är de som tappar bort ens pengar. Under de senaste fyra åren har SAS förlorat 13 miljarder kronor. Du borde bry dig om det, för det är du som äger bolaget – du och andra svenska, norska och danska skattebetalare. 

SAS började tappa höjd 2009. I stället för att sälja bolaget medan det var värt något valde alliansregeringen, som annars säger sig gilla privatisering, att pumpa in 1,3 miljarder kronor i SAS. De pengarna hann knappt komma in på kontot innan SAS behövde mer och regeringen skickade 1,1 miljarder till. Dåvarande näringsminister Maud Olofsson påstod att det skulle ge skattebetalarna en ”marknadsmässig avkastning”. Jojo. Sedan 2009 har staten satt in 2 400 miljoner i bolaget – i dag är dess post värd mindre än 500 miljoner. 

Senaste kvartalet blev det faktiskt en liten vinst, och egentligen har det gått bra för SAS hela tiden, enligt bolaget, om det bara inte vore för tillfälliga faktorer. 

Plötsligt blir bränslepriser för höga, eller efterfrågan för låg, eller en finanskris slår till. Bara de får mer pengar klarar de sig ett tag till. 

Visst, men om det inte vore för ”tillfälliga faktorer” skulle roulettespelaren som satsade allt på nollan vara förmögen i dag. 

Livet är en lång serie av tillfälliga faktorer. De som inte kan hantera sådana ska inte göra affärer. De ska sälja sina flygplan och rutter till bolag som kan hålla sig uppe av egen kraft.

Att ägas av stater som riskerar andras pengar är illa nog, men att ägas av flera stater, som har svårt att samla sig till angelägna beslut, är än värre. Det är som flygplanstillverkaren EADS, där franska och tyska staten har makten, och båda krävde att få vara med och bygga Airbus prestigeplan A380. Så bakdelen byggdes i Hamburg och fraktades till Frankrike, där den skulle sättas ihop med den franska framdelen. De använde olika programvara för bygget och ingen vågade ifrågasätta den andra sidan då det var politiskt känsligt. Resultatet blev att de båda halvorna helt sonika inte passade ihop. Ingenjörerna slet sitt hår i förtvivlan när de manuellt tvingades dra om 50 kilometer kabel i varje plan. 

Så har det varit med SAS – hela tiden. Alla effektiviseringar och omstruktureringar är känsliga och ska göras upp med fackföreningar i alla tre länder. Ofta har kraven på millimeterrättvisa mellan länderna i fördelning av rutter och personal gått före kundnyttan. Nu har SAS en ny sparplan som de lovar ska flyga, men bli inte förvånad om bolaget kommer fram till att den bara förutsätter lite mer av dina pengar. Jag tror att det är klokare att fälla upp bordet, räta upp stolsryggen och spänna fast säkerhetsbältet. Var beredd på en krasch.

+ Friskolor Existensen av friskolor förbättrar resultaten på nationella prov även i kommunala skolor i närheten. Konkurrens tycks fungera även inom utbildning.

– Haiti hårdast drabbat Superstormen Sandy har hittills skördat flest offer i – Haiti. Bara så ni förstår hur USA-fixerade vi och våra medier är.