I veckan uppmärksammade bloggen Genusfotografen att klädkedjan New Yorker marknadsför sig med grovt sexualiserade bilder. Kommentarerna kring nyheten kan delas upp i två huvudläger: de som anser att den typen av marknadsföring är etiskt fel, och de som anser att det är helt okej, för företag måste tjäna pengar, och sex säljer. Men vem har egentligen rätt?

För det första måste man fundera på om företag alltid ska göra det som säljer. Det stämmer att företag ska maximera sin vinst. Men det finns en hel del inskränkningar i den skyldigheten. Det finns saker, som till exempel droger och prostitution, som man inte får sälja trots att det finns massor av pengar att tjäna. Dessutom får man inte sälja hur som helst: alkohol får inte säljas till den som är berusad, cigaretter inte till barn, och så vidare. Företag ska alltså tjäna pengar, men när vinsten riskerar att skada för många människor sätter samhället stopp.

LÄS MER: Nina Åkestam: Kära tomten, kan jag inte bara få göra det jag är bra på?

Det finns hundratals studier som visar att sexualiserande reklam riskerar att skada människor. Man kan alltså argumentera för att man inte ska göra sexualiserande reklam även om den säljer. Det finns ju många andra sätt att göra reklam på som inte skadar, så varför inte välja något av dem i stället?

När det gäller just sex i reklam är det dock lite mer komplicerat. Det råkar nämligen vara så att påståendet att ”sex säljer” är ungefär lika sannolikt som att det finns chemtrails; det finns de som tror på det, men ingen har hittills lyckats bevisa det. Sedan 1980-talet har forskare på olika sätt jämfört reklam som anspelar på sex med reklam som inte gör det, och resultatet blir alltid detsamma: reklamen utan sex säljer bättre. Det beror på att merparten av alla människor reagerar negativt på sex i reklam.

LÄS MER: Nina Åkestam: Håll käften – det kan rädda liv

Det finns också människor som reagerar positivt på sex i reklam. Problemet där blir att de fokuserar så mycket på själva sexet, att de missar vad sexet skulle göra reklam för. I båda fallen betyder det dåliga nyheter för företaget bakom reklamen. Resultatet har vi kunnat se bland annat genom American Apparels rekonstruktion förra året, eller däckföretaget ABS Wheels som ändrade sin marknadsföring från att handla om sex till att handla om däck, och fördubblade försäljningen.

Men varför i hela friden fortsätter då så många företag försöka sälja med sex? Personligen tror jag att det beror på att många inte har testat alternativet. Om man inte har något att jämföra med är det lätt att tro att det man redan gör är det bästa. Många företagare har dessutom inte koll på forskningen, utan går hellre på magkänsla och ”sanningar”, även om det är väldigt riskabelt. Alla har rätt att gilla eller ogilla reklam som anspelar på sex. Men att påstå att sex i reklam skulle handla om ekonomisk vinst, det är helt enkelt fel.

+ Gentlemen och Gangsters. Missade du julens stora tv-epos? Alla delar finns på SVT Play!

- Fröken Frimans Krig. En spännande historia som tyvärr slarvas bort med halvdant skådespeleri och historisk svajighet.