Nu ska alla lärare legitimeras. Efter 2015 är målet att inga obehöriga lärare ska undervisa och sätta betyg i skolan. På Skolverket har man jobbat med att ta fram den nya legitimationen.

– Det svåraste med arbetet har varit att det var så lite tid att arbeta med det. Men med facit i hand känns det som att vi har hunnit få det mesta på plats, säger Pia-Lotta Sahlström, undervisningsråd på Skolverket, som ännu inte skickat ut den första legitimationen.

Lärarlegitimationen innebär att lärare enbart får undervisa i de ämnen de är utbildade i. Något som i dag inte alltid är självklart. Ofta kan lärare få ta ett par lektionen även i andra ämnen.

– De flesta lärare är positiva till legitimationen. Facken har drivit frågan och nu ska det bli rätt man och rätt kvinna på rätt plats, säger Pia-Lotta Sahlström.

På Lärarnas Riksförbund (LR) har legitimationen varit en viktig fråga.

– Arbetet inleddes redan i början av 1990-talet och förbundet har till sist fått fler och fler att tycka att lärarlegitimation är något bra. Arbetsgivarna har inte velat ha så tydliga behörighetsregler utan i stället velat kunna använda lärare lite som de vill, säger Anna Jändel-Holst, utredare på LR.

Enligt en ny undersökning från Lärarnas Riksförbund är nu 8 av 10 positiva till lärarlegitimationen (läs mer om undersökningen på sid 4).

LR är övertygade om att det krävs både ämnes- och pedagogisk kunskap. De har svårt att förstå argumentet att vem som helst som kan ett ämne kan undervisa i det.

– Självklart är det en fördel för eleverna att kraven skärps, men det kommer också att underlätta för lärarna som kan få arbeta med det de är utbildade för, säger Anna Jändel-Holst.
 

Hur viktigt är det med behöriga lärare?

Joel Granér, 27, Stockholm:
– Jag tycker det är viktigt, men man ska vara kompetent på så många områden och kunna nå ut. Vet inte om legitimationen är räddningen.

Astrid Eklund, 75, Stockholm:
– Det är mycket viktigt. I min ungdom jobbade jag på Skolöverstyrelsen och gick igenom sådana frågor. Då var vandel, hederlighet och kunskap viktigast.

Valdemar Holmberg, 28, Stockholm:
– Jag får känslan av att det är fel lösning på ett stort problem. Man har orsakat strukturproblem och jag trir inte det är legitimationen som är lösningen.

Kristina Brenner, 32, Stockholm:
– Väldigt viktigt. För att all undervisning och skola är viktig.