Svenska folket är angeläget om att vi ska ha en bra skola. Både inför valet 2006 och 2010 rankades skolan som en av väljarnas i särklass viktigaste frågor. Samtidigt som kunskapsresultaten sjunker, åker läraryrkets status allt längre ner på listorna över attraktiva yrken. Utvecklingen är minst sagt oroande.
 
När vi i dag firar Skolans Dag för fjärde året i rad, gör vi det för att föräldrar, lärare och andra som är angelägna om alla elevers rätt till kunskap ska enas. Och en sak är vi alla överens om. Svenskarna har starka åsikter och bryr sig om skolan. Detta visar inte minst den nya undersökning som vi redogör för i tidningen.
 
Lärarnas Riksförbund har gett undersökningsföretaget Novus i uppdrag att utforska medborgarnas ställning till viktiga skolfrågor, med utgångspunkt i det lokala perspektivet. Hela 10 500 intervjuer genomfördes i 21 olika kommuner. Detta underlag ger en synnerligen tydlig bild om hur kommuninvånarna ser på lokala politikers insatser, likvärdigheten i skolan, vinsterna i friskolorna, statlig finansiering, samt den senaste reformen; lärarlegitimationen.
Resultaten är avslöjande och blottlägger med all önskvärd tydlighet de brister och förtjänster i den svenska skolan. Det är upp till både lokala och nationella politiker att dra slutsatser utifrån vad medborgarna tycker om den förda skolpolitiken.

Lärarnas Riksförbund, som företräder 85 000 lärare och studie- och yrkesvägledare runt om i landet, anser mot bakgrund till studien att det är dags för staten att ingripa för att bland annat skapa en likvärdig skola, höja statusen på läraryrket för att återupprätta förtroendet för skolverksamheten.
 
Vi har sagt det innan, och vi säger det igen. Lärarnas status och lön behöver höjas. Eleverna har rätt till en förstklassig utbildning med välutbildade, behöriga och kunniga lärare. Inget annat duger. Vill du vara med i kampen för en bättre skola? Stäm in i vår Facebook-kampanj ”10 000 mer” genom att gå in på www.facebook.com/10000mer eller www.lr.se/10000mer.