1. Kimchistekt ris

Stekt ris och kimchi, eller kimchi bokkeumbap som det också heter, är en slags koreansk pytt i panna där man kan använda lite vad man har i kylen. Åtminstone om man, liksom jag, hellre handlar i den asiatiska matbutiken än på ICA. Så här gör du: hacka upp ca 2.5 dl kimchi och stek snabbt. Tillsätt ca 7 dl nykokt kortkornigt ris, 2 msk gochujang (koreansk chilipasta) och lite vatten och stek under omrörning i fem minuter. Smaka av med salt eller soya, rör i 1 msk sesamolja och toppa med finhackad salladslök, rostade sesamfrön, finhackad kim (koreansk nori) samt ett par stekta ägg. 

►LÄS MER: Tre snabba snacks framför tv:n

2. Cacio e pepe

Har du bara en skalk parmesan fastfrusen i frosten längst bak i kylskåpet kan du ändå äta som en foodie. Den superenkla italienska pastasklassikern cacio e pepe har räddat många helpanka finsmakare genom åren, och det är enkelt också. Bara koka upp saltat vatten och häll i spaghetti. Koka ungefär en minut kortare än det står på paketet. Samtidigt blandar du 4 msk olivolja med 2 msk smör i en stekpanna och låter det smälta. Vrid gott om nymald svartpeppar på smörblandningen och riv cirka 2.5 dl pecorino romano, eller parmesan, så fint det bara går. När pastan är färdig häller du i 4-5 msk av pastavattnet i smörblandningen innan du tar upp pastan med en tång och lägger i den i såsen. Häll på den rivna osten och blanda väl. Smaka av med salt och eventuellt mer peppar samt justera konsistensen med lite mer pastavatten om det behövs

►LÄS MER: Så komponerar du en ostbricka

3. Huevos rancheros

Huevos rancheros är egentligen en mexikansk frukosträtt som jag dock brukar äta varianter av till lunch åtminstone två gånger i veckan. Har man bara lite majstortillas i frysen så brukar man faktiskt har de andra ingredienserna i kylen. Så här gör du: Hacka en gul lök, 1-3 röda chilis och två vitlöksklyftor och stek mjuka i lite olivolja. Häll på en burk krossade tomater, 1 tsk torkad koriander och 1 tsk spiskummin och låt puttra ihop i 10 minuter. Smaka av med salt. Gör små fördjupningar i tomatsåsen där du knäcker i 4 ägg och låt sedan puttra tills äggen är tillagade så som du vill ha dem. Toppa med färsk koriander ät genom att skopa upp ägg och tomatsås direkt ur stekpannan med ett rostat gott bröd eller friterade tortilachips., stoppa i en majs- eller vetetortillas eller skopa upp med friterade tortillachips. Gott!