Anika Agebjörn, 65. Journalist och tidigare forskningsinformatör vid Linköpings universitet, mångårig rättvise- och miljöaktivist. Var med och arrangerade Klimatriksdag 2014, där en rad svenska forskare diskuterade hur vi ska avveckla vårt beroende av fossila bränslen och nå ett hållbart samhälle.

Miljö och klimat är ett prioriterat område för EU. Trots det är det otroligt krångligt att resa i Europa på det mest miljövänliga sättet – med tåg. Inte minst nattetid. Nu måste järnvägen rustas upp, och det rejält, skriver journalisten och tågälskaren Anika Agebjörn.

Klimatmedvetandet går framåt på många områden. Vi slår rekord i vindkraft och solenergi väntas få ett stort genombrott i år. Men inom trafiksektorn står det still – eller går bakåt. Trots att tåg är oändligt mycket klimat- och miljövänligare än flyg verkar det omöjligt för Europas trafikplanerare att samordna och modernisera tågtrafiken.

Fakta är entydiga. Ett snabbtåg mellan Stockholm och Göteborg släpper ut totalt 4 hekto koldioxid, eller ett par gram per person. Ett flyg på samma sträcka bidrar med 80 kilo utsläpp per person, eller totalt 6 ton. Det krävs 15 000 tågresor för att komma upp i samma utsläppsmängd som en flygresa.

EU har höga ambitioner när det gäller att bromsa klimatförändringarna och vill gärna se sig som ledande i det arbetet. Men på 30 år har flygresandet i Europa ökat med mer än 600 procent. Prismässigt klarar tågen inte konkurrensen från lågprisflygen. Ett exempel: en flygresa Stockholm-Paris kan du få för 2 300 kronor, motsvarande resa med tåg kostar 4 900, enligt ett reportage i Sveriges Radio. Och de här priserna påverkas i högsta grad av politiska beslut. Sedan år 2000 betalar de europeiska tågbolagen banavgifter om de korsar gränser och i många länder har de belagts med skatt som flygbolagen är undantagna.

Men inte ens om jag är beredd att betala kan jag längre köpa utlandsbiljetter via SJ, och sedan årsskiftet inte heller interrailkort. Det är för krångligt och därför olönsamt, säger SJ. En vanlig resenär undrar ju då varför det går utmärkt att samordna internationella flygresor men inte tågresor? Hur kan det vara så mycket svårare? 

På en mängd andra områden har EU visat handlingskraft när det gäller samordning, inom jordbrukspolitiken till exempel. Det finns inte en enda svensk kossa utan gula lappar i öronen längre. Varför blir det plötsligt så svårt när det gäller tågtrafiken?

Till råga på eländet har det tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahn dragit in nattågen mellan Köpenhamn och Köln – de där underbara tågen som var kungsvägen till kontinenten. De var dessutom populära, ofta fullbokade. Och Deutsche Bahns förklaring slår det mesta: sovvagnarna har blivit gamla och måste ersättas med nya.

Ursäkta? Var detta oförutsett? Hade DB inte kunnat planera för att byta ut sina sovvagnar för många, många år sen?

Deutsche Bahn är dessvärre inte ensamma. Tågbolagen i Danmark, Holland, Frankrike, Schweiz och Tjeckien har också dragit in en del av sina nattåg. Och i Sverige är nattågen till Norrland ”under utredning”.

Tvärtemot EU:s klimatambitioner pågår alltså en storskalig nedrustning av tågtrafiken. Men det sker inte utan protester. I en e-postkampanj fick Deutsche Bahn ta emot 7 000 protestmail. Och nu jobbar det internationella nätverket Back on Track för att nattågen ska rulla igen till klimatmötet i Paris i december.

För det lär bli svårt för EU:s representanter att med någon som helst trovärdighet berätta om sina klimatambitioner ifall nedrustningen av tågtrafiken inte bromsas snarast. Det vi behöver idag är istället en rejäl upprustning – allt annat är ett stort svek!

Anika Agebjörn