Sommar innebär att affischpelarna i våra städer fylls av sexistiska bikinibilder. Sverige borde göra som man har gjort i Rom och förbjuda de halvnakna reklamkampanjerna, skriver Gudrun Schyman, partiledare för Feministiskt initiativ.

Nu är det säsong för bikinireklam. Reklamforskaren Nina Åkestams ger på Instagram en talande beskrivning av sin upplevelse av att passera många skyltar: ”Det första som händer är att jag drar in magen. Det sker helt automatiskt, på reflex. (…) Varför åt jag den där yoghurten i morse, varför drog jag ner på takten på slutet av löprundan”.

Tidigare i vår kom den glädjande nyheten att Rom förbjuder sexistisk reklam. I Sverige har regeringen nyligen gett besked om att de inte vill ha lagstiftning mot könsdiskriminerande reklam. I Metro 29 april skriver jämställdhetsministern och konsumentministern att de vill ha samtal med branschen.

Feministiskt initiativ menar att dagens system med självreglering är alldeles för tandlöst. Det fungerar så att privatpersoner och organisationer kan anmäla reklam som de tycker är könsdiskriminerande till Reklamombudsmannen (RO). RO består av representanter från näringslivet som bedömer om reklamen ska frias eller fällas enligt vissa kriterier. Problemen med systemet är flera. För det första är alltså instansen som ska bedöma reklamen skevt konstruerad när bara näringslivet finns representerat. För det andra finns en alltför tillåtande praxis – många reklamer med extremt smala kvinnor i objektifierade positioner frias av RO.

För det tredje är det anmärkningsvärt att en sådan viktig fråga som bedömning av diskriminering eller ej inte är en del av det allmänna rättsväsendet. I övriga nordiska länder finns lagstiftning mot könsdiskriminerande reklam. En statlig utredning kom 2008 fram till att även Sverige borde ha en sådan lagstiftning. Utredningen lyfte fram den normerande betydelsen av en lagstiftningen – det är en markering att samhället inte accepterar diskriminerande reklam.

Feministiskt initiativ menar att det är dags att göra verklighet av utredningens förslag om könsdiskriminerande reklam. Även den utomparlamentariska feministiska rörelsen vill ha en sådan reform, t ex Sveriges Kvinnolobby som driver frågan aktivt. Fi ser också ett behov av ett mer allmänt normkritiskt perspektiv i reklambranschen. Representationen av t ex transpersoner eller personer med funktionsnedsättning är pinsamt dålig.

Socialdemokraterna och Miljöpartiet gick inför valet ut med att de vill ha lagstiftning mot sexistisk reklam. ” Vi kan inte ha ett samhälle där 9 av 10 unga kvinnor upplever att det är fel på dem själva när de ser reklamen”, sade Veronica Palm (s). Vad är det som har förändrats när de nu är i regeringsställning?

Gudrun Schyman
Partiledare Feministiskt initiativ