Mitt namn är Stephanie och jag jobbar som kassörska i lilla skånska Sjöbo. Vanligtvis brukar vi skåningar vara väldigt trevliga, men inte i detta fall. Hur svårt kan det vara att lägga ner mobiltelefonen när du ska betala dina varor?

"Häng kvar, jag ska bara betala." "Jag står i kassan nu, jag ringer sen." Vad tar det? En minut?

► LÄS MER: Här är situationerna då du ska undvika mobilen

"Men varför kan jag inte prata i telefon när jag betalar?" Det kan du absolut göra, men förvänta dig inte att jag hälsar på dig. Jag kommer inte att uppmärksamma dig om att du tagit fel varor till extrapris – alltså får du betala fullt pris. Jag kommer inte att fråga dig "var det bra så?", så att du kommer ihåg det där frimärket som var så viktigt. Jag får ändå inget svar, för du är så upptagen i ditt samtal.

Och sist men inte minst: jag tänker inte ta skit från dig när du väl har avslutat samtalet, kollar kvittot och inser att du har tagit fel varor, vänder och kommer in i butiken och börjar skrika på mig. Du kan lika bra vända dig om och skrika mot väggen, för jag tar inte åt mig av det längre. Det är så fruktansvärt respektlöst så det är skrämmande. Det handlar om en minut av din dyrbara tid. Hur jävla svårt kan det vara?

Jag önskar att alla människor hade provat att sitta i kassan en dag. Då hade folk insett vilket fantastiskt yrke detta faktiskt är och hur underbart kul det är. Men också hur förnedrad och ledsen du blir när kunden inte ens kan hälsa på dig, inte ens vill ge dig en blick eller ett leende, för att han eller hon är fullt upptagen med sin mobiltelefon. Ett leende kan göra så mycket. Speciellt efter att man haft den där sura kunden som skäller ut en för några öre precis innan du kommer och ska betala (när det dessutom inte är kassörskan som sätter eller ändrar priser).

Ska jag vara helt ärlig så uppmärksammade jag inte hur respektlöst det faktiskt är innan jag själv började jobba i kassa. Jag har tidigare jobbat som servitris och då har jag aldrig märkt av att mobiltelefonen är något störande. Och vad är det som gör att det är okej att prata i mobiltelefonen när man står i kassan på Ica, medan det inte är okej på en restaurang? Det är precis lika respektlöst. Jag må låta som en surkärring som varit på Ica i för länge. Men så är inte fallet, jag är bara 19 år gammal och har suttit i kassan cirka två år.

► LÄS MER: Spioner ska sätta dit busschaufförer som pratar i mobil

Jag begär inte att du ska berätta ditt livs historia för mig när du handlar, eller att du frågar hur min dag har varit, men jag tycker att ett "hej" säger väl sig självt! Ett hej kostar så lite och gör så mycket! Jag hoppas att ni som läser detta får er en liten tankeställare och inser att den sura kassörskan från Skåne inte alls är så sur egentligen. Hon vill bara få den respekt hon faktiskt förtjänar. 

Med detta avslutar jag på mitt eget skånska vis. Ha det gött!

Stephanie Faltin