Ellinor Lundsten

Ellinor Lundsten, 43 år, legitimerad grundskollärare och klasslärare / förstelärare på Abrahamsbergsskolan i Stockholm med inriktning läs- och skrivutveckling .

I skolans värld har vi en underbar och brokig skara med elever, alla med olika styrkor och svårigheter. Så har det alltid varit och så måste det få vara. Jag brukar citera Peter Kline som så träffsäkert sade ”School should be the best party in town”. Så sant. Det är både coolt och unikt att dagligen få en chans att utveckla den man är tillsammans med andra. Ibland är det dock något som förstör feststämningen och får alla att vilja titta bort eller sjunka genom dansgolvet. Detta något är just nu Skolverket.

Skolverket har gjort det möjliga omöjligt. Jag såg fram emot att vända upp och ner på vår fantastiska och vackra huvudstad i det sista temaområdet för årskurs 3. Målet var att ge mig själv och min nyfikna klass tillräckligt med tid till planering, genomförande och utvärdering. Att få avsluta tre spännande år med ett party helt enkelt!

LÄS MER: Lärare måste ha rätt att beslagta mobiler – även i förebyggande syfte

Då levererades lådan med de nationella proven till skolan. Den var lika tung som mitt hjärta när jag snabbt insåg att vårt temaområde krympte till… nästan ingenting alls. Alla delprov med förberedelser för mig och min klass skulle sammanlagt ta cirka två månader att genomföra! När jag rättade det första av 390(!) delprov undrade jag hur det kunde vara möjligt att proven skulle lyfta fram något nytt för mig gällande mina elevers kunskaper.

Med facit i hand kan jag rått konstatera att proven inte har tillfört något jag inte redan visste om mina elever. Jag har stått bredvid och iakttagit den meningslösa men ack så fräcka tidstjuven. Jag blir så arg när jag tänker på att jag har tvingats genomföra prov på löpande band under tid för lyhördhet och avsked. Det är inte att vara lärare. Jag har alltid, om jag så blivit väckt mitt i natten, kunnat rabbla hur mina elevers läs- och skrivutveckling ser ut, vilka områden i matematik de tycker är extra svåra och vilken hitlåt de spelar på repeat i sina hörlurar. Det är att vara lärare. Att låta eleverna visa den fina kotte de hittat i skogen och lyssna när någon är ledsen. Det är att vara lärare.

LÄS MER: Föräldrar, sluta gnäll på skolpersonalen – ta ert eget ansvar

Hur tänker Skolverket? Nu är de bara partypoopers. En kurs i organisation av lärande kanske är på sin plats där. Nationella prov för årskurs 9 i SO i slutet av maj – skulle inte tro det...  I en tid när forskning och beprövad erfarenhet sätter formativ framför summativ bedömning, gällande framgångsfaktorer i elevutveckling, undrar jag hur det får vara så här?  Nationella proven är onödiga. Låt oss slippa dem. De ger oss ingenting som vi lärare inte redan vet. De tar bara upp tid, tid då vi hade kunnat lära för livet.

Ellinor Lundsten