REPLIK: Miljöpartiets Malin Karlsson skriver ner spärrsystemet på Metro Debatt (26/3) och det låter ju bra. Frågan är vad Miljöpartiet vill göra i stället?

I artikeln nämns effektivare och mer oförutsägbara kontroller. Karlsson ifrågasätter inte Moderaternas förslag om masskontroller i fattiga förorter där många förlitar sig på kollektivtrafiken. Ärligt talet gör det nog detsamma om trafikanter kläms i spärrarna eller om de kläms manuellt av kontrollanter och ordningsvakter.

Grundproblemet är avgiftstrycket – att det hela tiden blir dyrare att resa effektivt och klimatvänligt, samtidigt som turer dras in och investeringar ställs in. Samtidigt får den planerade återvändsgränden Förbifart Stockholm kosta hur många miljarder som helst, finansierat med trängselskatter som även skulle gå till kollektivtrafiken.

I vår grannhuvudstad Tallinn i Estland, där fri kollektivtrafik införts, har biltrenden vänts och särskilt fattiga områden har fått mer frihet att röra sig. För Nisse i Hökarängen och Jasmine i Skärholmen skulle nolltaxa innebära 421 kronor mer i plånboken per månad (beräknat på medianinkomsten i söderort) eftersom det blir fler som är med och betalar.

Det är dit vi vill nå med vår avgiftsstrejk.

Christian Tengblad
Planka.nu