De förlorade områdena. Problemområdena. Om du gör en google-sökning på något av dessa begrepp kan det dyka upp orter som: Rinkeby/Tensta i Stockholm, Ronna/Geneta/Lina i Södertälje, Rosengård i Malmö eller Biskopsgården i Göteborg.

Vi vill se en förändring där förorten betraktas som möjlighetsområden där unga kan växa, skapa nätverk och nå sina drömmar.

Föreställ dig att du som barn gång på gång blev trampad på av dina egna klasskamrater. Föreställ dig att du som barn gång på gång blev kallad för problembarnet av dina lärare. Föreställ dig att du som barn gång på gång känner en hopplöshet som skapats av din egna omgivning.

Föreställ dig att bli sedd som en samtida potential boendes i ett möjlighetsområde.

►LÄS MER: ”Tro inte på bilden av förorten”

Tron och förväntningarna på oss är låga och gymnasiebehörigheten är avsevärt lägre än i kringliggande områden som inte klassas som ”orten”. Hur kan det ha blivit så här när det finns drömmar och kunskaper nog att skapa en revolution? Börja se förorten som ett möjlighetsområde och ge oss de rätta verktygen för att nå framåt.

Bättre skolor är ett första steg och ett måste för att ge unga en rättvis chans i samhället.

Ett samhälle som ger framtidshopp kommer lyfta fram de möjligheter som finns hos oss – förortens unga. Problemområde ska vändas till möjlighetsområde. Att ge oss samma möjligheter som unga som inte bor i så kallade utsatta områden gynnar inte bara oss, utan hela samhället.

►LÄS MER: Tanvir Mansur: Det är i förorten barnen borde växa upp

Vad händer när unga från förorten lyckas och når sina drömmar? Ni kan förvänta er en ström av röster och krafter som inspireras och väljer att gå samma väg.

Dagens ojämlika förutsättningar ska väcka politikers uppmärksamhet och frustration. Vi bör inte acceptera att något område klassas som utsatt eller förlorat. Vi kräver åtgärder, för varje dag går samhället miste om de möjligheter som blommar ur förortens asfalt.

Agnes Gulle, Sumeya Hussein och Hanaan Abdirahman Ahmed

För tankesmedjan A Million Minds