Varje år skadas över tusen svenskar i trafikolyckor som beror på att föraren varit berusad. Ofta är det svårt att fälla rattfyllerister för brott, eftersom de hävdar att de tagit en sup efter olyckan. Därför måste vi förbjuda så kallad "eftersupning", skriver Sten Bergheden (M), riksdagsledamot.

I förra veckan kom beskedet att det inte blir någon lag mot så kallad eftersupning i trafiken, eftersom det skulle strida mot rättsliga principer. Det är dags att politiken tar sitt ansvar i den här viktiga frågan och sätter stopp för rattonykterheten på våra vägar.

Varje dag kör 15 000 personer runt berusade på Sveriges vägar. Dessa personer utsätter sig själva och framför allt alla oss andra för risker. Varje år drabbas mer än tusen personer av skador till följd av bilolyckor med berusade förare. 75 personer dör. Varje år.

Det är i dag förbjudet att köra berusad. Polisen bedriver ett på många sätt bra arbete för att komma åt rattfylleriet och opinionen bland människor är tydligt emot fylleri. Mer behöver dock göras. Många drabbas för livet. Det är dags att förbjuda så kallad eftersupning.

I dag är det möjligt för en person att ta en öl eller sup efter en bilolycka. Få av oss skulle ens tänka tanken att öppna en öl efter en allvarlig olycka. I realiteten är det tvärtom så att det ofta handlar om personer som kört fulla och sedan hävdat för polisen som kommit till platsen att de druckit först efter olyckan. Polis och åklagare har då, i uppmärksammade rättsfall, inte kunnat sätta fast rattfulla förare. Personer som kört berusade och orsakat skada för andra har kommit undan genom att ljuga och trixa med så kallad eftersupning. Det är inte acceptabelt.

Vårt grannland Norge har sedan länge en lagstiftning som har gjort att man kan döma i dessa fall. I Norge får man inte dricka alkohol de första sex timmarna efter en trafikolycka. Den särskilda lagen har en normerande effekt – endast två procent av de misstänkta hävdar eftersupning. I Sverige är motsvarande siffra cirka tio procent.

Det är dags för politiken att ta ett kliv framåt i det viktiga trafiksäkerhetsarbetet genom att förbjuda eftersupning. Det rimliga är att införa en särskild brottsrubricering för de som super efter att de varit med om en bilolycka.

Mot ett förbud anförs argument om rättssäkerhet. Man säger att det är svårt att avgöra om en person faktiskt gjort sig skyldig till brottet rattfylleri eller druckit alkohol efter en olycka. Frågan är inte oviktig, men Norge har lyckats med att lösa detta. Varför ska det ens vara tillåtet för en bilförare att dricka alkohol efter att denne har varit inblandad i en bilolycka och innan polisen har kontrollerat nykterheten? Varje full bilförare som kör på våra vägar innebär en risk för alla oss andra. Kan vi med ett förbud mot eftersupning lyckas stoppa fler fulla förare från att köra och skada andra är det värt varje insats som krävs för att få en ny lag på plats.

Det är dags att ta nästa steg. Det är dags att ta politiskt ansvar. Vi ska inte acceptera att människor som gjort sig skyldiga till rattfylleri kan komma undan rättvisan genom att ljuga eller trixa. Se över lagen och förbjud eftersupning!

Varför vägrar den socialdemokratiskt styrda regeringen att ta tag i denna fråga? 

Sten Bergheden (M)

Riksdagsledamot, trafikutskottet