Rebecca Weidmo Uvell

Rebecca Weidmo Uvell är 39 år och bor i Stockholm. Hon är liberal debattör och driver bland annat den borgerliga podcasten Borgarbrackor. Hon bloggar även på www.uvell.se.

Nyligen såg jag Systembolagets nya reklamfilm och kände hur det började bulta i huvudet av ilska. Man blir i dag myndig vid 18 års ålder. Då får vi göra allt som vuxna - köra bil, rösta i val, gå på krogen. Men vi får vänta till 20 innan vi får dricka vin hemma. Den helt ologiska diskrepansen har jag aldrig fattat. Men en sak är säker - vuxna svenskar har i nästan 100 år betraktas som icke myndiga av politiker. Vi kan inte hantera alkohol själva oavsett ålder, alltså måste vi ha ett monopol.
 
På Systembolagets hemsida påstår man att vi svenskar är särskilt omogna gällande alkohol jämfört med resten av världen. Så jäkla oförskämt. Och fel. Det finns givetvis inga belägg för att just svensken är särskilt usel på att hantera alkohol. Den historia de refererar till finns på fler ställen och fler länder. Ni har all hört om de svenska bönderna och det eviga supandet, som blev helgsupande när landet industrialiserades.
 
Då kan man tro att Systembolaget skulle nöja sig med denna saga. Icke. EU och svenskens resande har nämligen ställt till det. För nu är det lördag hela veckan. Varje dag är en fest. Igen. På något sätt har den kunskap om att man inte ska vara full jämt vi fick när vi flyttade in från åker till fabrik gått förlorad. Vi tror tydligen att vi kan hantera alkohol som de kan på kontinenten, som fransmän och italienare.
 
Givetvis inte. Det är 2015 men vi dras ju fortfarande med den där jäkla supargenen och arvsynden från de fulla bönderna.
 
Självklart är svenskar inte sämre än andra människor på att hantera alkohol. Svensken är inte en särskilt lössläppt individ utan impulskontroll.
 
Det här är ett sätt att försvara monopolet.
 
Vilket ju är Systembolagets uppgift framför allt. Glöm allt tugg om folkhälsa för ett ögonblick - Systembolagets främsta uppgift är sitt eget existensberättigande. Utan monopol, inget Systembolag, åtminstone inte i den omfattningen som finns i dag.
 
Hur går då detta monopol rent ekonomiskt? Som förväntat, otroligt bra. De omsätter 26 miljarder. Varför skulle de vilja dela med sig av den kakan? Resultatet 2014 var 370 miljoner kronor.
 
Hur ser då utvecklingen ut av såld alkohol i liter? Systemet påstår på sin hemsida att, trots att deras försäljning har ökat, så har den "oregistrerade konsumtionen" minskat, det vill säga smuggling och egen införsel via EU-reglerna. Så hepp, totalt har ändå inte deras försäljningsökning lett till mer alkoholkonsumtion. Smart. Annars ser det nämligen inte så bra ut. Experten de använder, Håkan Leifman på Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning (CAN) sitter i Systembolagets styrelse. Väldigt praktiskt.

Alla förstår att just oregistrerad alkohol inte går att uppskatta så himla lätt. Den är ju oregistrerad.
 
Enligt Tullverket får du inom EU köpa hur mycket du vill för eget bruk av såväl öl, vin och sprit. Obegränsat, bara att fylla bilen. Lätt att räkna ut att det är svårt att räkna detta.
 
Trots att Systemet påstår att den oregistrerade konsumtionen gått ner hävdar polisen och tullen att beslagen ökat med 20 procent. Vi konsumerar alltså rekordmycket alkohol just nu.
 
Är landet i fritt fall? Slagsmål överallt? Fulla människor ligger på gatorna helt oförmögna att jobba? Eller jobbar vi fulla, som vi gjorde som bönder om man får tro Bolagets egen "information"?
 
Nä. Antalet våldsbrott och misshandelsfall är också rekordlågt, enligt Brå.
 
Rattfylleristerna då? De måste ha ökat betydligt?
 
Nä. Antalet alkoholpåverkade bilister, cyklister och fotgängare har varit konstant sedan 1997 enligt Socialstyrelsen.
 
Men alla vet att svenska ungdomar, som ju är barn till de erkänt karaktärslösa svenskarna, super mest av alla. Eller?
 
Nix. Inte enligt Socialstyrelsen. Svenska ungdomar dricker ungefär lika mycket alkohol som övriga EU-länder.
 
Vad skulle då hända om man till exempel kunde köpa alkohol i privatägda alkoholbutiker, som är en av de två sätt man kan släppa monopolet?
 
Exklusive extrapriser skulle en privatisering innebära en total försäljningsökning på ynka 5 procent, enligt Systembolagets egen rapport. Samtidigt ökade deras försäljning med 2,8 procent, alltså mer än 50 procent av den totala försäljningsökningen som en privatisering skulle innebära, på bara ett år.
 
En privatisering skulle alltså inte ens orsaka en omedelbar konsumtionsökning, enligt dem själva.
 
Sanningen är att det inte finns några som helst anledningar till att låta Systembolaget har kvar sitt monopol.
 
Men tills vi avskaffat moralväkteriets hycklande högborg finns åtminstone en konkret åtgärd att göra: förbjud dem att lägga pengarna på dyr opinionsbildning och moralkakor.
 
Det är nog förnedrande som det är.
 
Rebecca Weidmo Uvell,
Liberal debattör

Den här debattartikeln är en omarbetad version av ett blogginlägg på Rebecca Weidmo Uvells blogg. Hela blogginlägget (inklusive källhänvisningar) går att läsa här.