Vad skulle hända om Systembolaget tillät att ett öl från Train Station Brewery pryddes med en etikett där man på en tecknad bild kan se skymten av en lokförare i silhuett? Eller om de inte bedömde en tecknad kvinna på en annan öletikett som ”sexig”? Skulle Konsumentverket ingripa och döma dem för brott mot marknadsföringslagen?

► LÄS MER: "Fyra jobbtips för dig som vill få betalt av staten för att jävlas med andra"

Förstås inte.

Alla inser att det är en tolkningsfråga om detta innebär att lokföraren ifråga framför tåget i berusat tillstånd. Vilket förstås vore olämpligt. Att lagen säger att marknadsföring av alkohol inte ska skildra ”situationer då det enligt vedertagen uppfattning inte ska förekomma alkoholkonsumtion, till exempel vid trafik, sport eller arbete” har av Systembolaget tolkats in absurdum strikt. En etikett får skildra flygplan, fartyg och tåg bara om de inte har en synlig förare.

► LÄS MER: "Det är inte vi på Systembolaget som stiftar lagar"

Inte ens Systembolaget är riktigt konsekventa och tillåter både framförande av traktor och surfande kvinnor på andra etiketter.

Det handlar om ett godtycke, som inte sällan innebär en hårdare linje mot små och nya aktörer som är helt beroende av det svenska monopolet. För det strikta godtycket är Systembolaget ansvarigt. Även om lagen förstås är rätt löjlig den med.

Mattias Svensson

Liberal debattör