REPLIK: Det är aldrig acceptabelt när anställda råkar ut för sexuella trakasserier på en arbetsplats. Arbetsgivaren har ett ansvar för att motverka att personal trakasseras. Malin Bastholm beskriver (Metro 15/6) en viktig fråga som arbetsgivare och fack arbetar tillsammans med för att stävja.

Det stämmer inte att det saknas engagemang från arbetsgivarna. Visita har tillsammans med HRF och Unionen tagit fram två webbutbildningar som ett led i att stödja företag och arbetstagare i ett förebyggande arbete. En tredje är under produktion. Vi gör detta för att påverka attityder, lyfta problemen och komma med förslag till åtgärder. Vi arbetar åt samma håll.

Beteende och jargonger som gör att någon arbetstagare känner sig nedvärderad eller trakasserad är aldrig acceptabelt. Det finns regelverk för arbetsgivarens skyldighet att agera för att förebygga kränkande särbehandling. Varje arbetsplats ska ha en policy som alla har kunskap om. Vi behöver även en kontinuerlig diskussion om värdegrunder och hur man uppträder mot varandra på en arbetsplats men även hur gäster uppträder mot serveringspersonal.

Vi skulle vilja se en nolltolerans hos Visitas medlemsföretag på kränkande tilltal och trakasserier på arbetsplatserna. Den ska efterlevas av såväl arbetsgivare, gäster som arbetstagare.

Eva Östling

Vd, Visita

Pontus Fritiof

Restaurangägare och medlem i Visita

LÄS MER: "I vilket hål skulle du vilja ha en fallosformad grönsak?"