Det är lätt att imponeras av Elin Kling. Uppvuxen på en bondgård utanför Mariestad har livet tagit henne ganska långt från tryggheten. Världsvant navigerar hon i modebranschen och delar tiden mellan Stockholm och New York. Men en fot verkar alltid finnas kvar i lugnet på landet. 

Redan under gymnasiet var Elin Kling säker på sin yrkesframtid.
– Jag skulle bli egen företagare, säger hon.

Trots att hon har ett år kvar till det magiska 30-strecket har hon hunnit med mer än de flesta. Just nu delar hon tiden mellan Stockholm och New York, med en slagsida åt det senare. Hon och hennes kompanjon Christian Remröd har bland annat startat olika modeplattformar på nätet efter att ha fått snabb respons för liknande satsningar i Skandinavien. Bland annat har de samlat olika populära modebloggare i en gemensam portal. 
– Vi såg att det fanns en lucka i USA och vi ville vara först. Efter en månad var vi större än både Style.com och Vogue.com. Sammantaget når våra plattformar 6 miljoner unika besökare per månad. 

Själv har Elin ungefär 300 000 unika besökare per månad på sin blogg och det var också genom den som hon slog igenom. Hon började med en veckospalt på Stureplan.se och dåvarande chefredaktören Alex Schulman föreslog att hon skulle börja blogga. Till slut, efter lite tjat, gav hon det en chans. Den blev Sveriges största efter bara några dagar.
– Modebloggare, eller bloggare överlag, har kanske inte branschen tagit riktigt på allvar. Jag kan förstå det i viss mån, hobbybloggare och de som bloggar som ett yrke är helt olika världar, men de dras ofta över samma kam. 

Elin har litat på sin magkänsla genom karriären och är inte särskilt rädd för att misslyckas, det är hennes främsta styrkor om man får tro henne själv. 
– Jag och Christian utgör en väldigt bra kombination. Han är duktig på att sälja, medan jag är bra på att knyta kontakter, skapa nätverk och ge ett trovärdigt intryck. 

Det stora genombrottet kom när Elin fick chansen att skapa en egen kollektion för H&M. Det gav en skjuts i karriären och fick stort genomslag även internationellt.
– För två år sedan hörde H&M av sig och ville ha ett möte. Jag hade aldrig kunna drömma om att jag skulle få skapa en egen kollektion. Det är det roligaste projektet jag har gjort och jag var med i vartenda stygn. För mig är det full satsning när jag ­engagerar mig i något. 

För Elin har det hela tiden varit ett medvetet val att bygga ett tydligt personligt varumärke. Hon säger sig vara otroligt noga med vilka steg hon tar. Att exempelvis vara med i "Let´s Dance" såg hon som en tydlig chans att bredda sitt namn. Att den innersta kretsen i modebranschen kanske inte tyckte att det var så creddigt bryr hon sig inte om. 
– Jag försöker ha det roligt och försöker inte vara så ängslig. Man får ju mer och mer självsäkerhet och erfarenheter med åren, men å andra sidan kommer det nya situationer som är obekanta och obekväma. Jag har bestämt mig för att inte lägga mina val i någon annans händer och inte bry mig om vad alla andra tycker om mig. Det är destruktivt. Jag försöker ha kul varje dag, med det menar jag inte att springa runt på premiärer i dyra kläder. Igår låg jag exempelvis hemma i soffan med min kompis och åt kladdkaka och kollade på Lyxfällan. Jag uppskattar de små sakerna i livet mer än de dyra skorna. 

Elin är inte så bra på att tänka långsiktigt och hon har ingen utstakad karriärväg för framtiden. Hon är dock beslutsam när det gäller egenföretagandet eftersom variationen är viktig för henne. Just nu jobbar hon med ett eget modemagasin, olika modeportaler på nätet och ett eget klädesmärke. Mycket kan tyckas. 
– Jag jobbar tydligen så mycket att jag blir yr, skrattar Elin och refererar till att hon de senaste dagarna känt sig lite krasslig. 
– Jag tycker aldrig att jobbet blir tråkigt. Det som är tråkigt lägger jag ut på andra. Det enda problemet är prestationsångesten, som är påtaglig hos mig. Jag känner i och för sig att jag har fått distans till den lilla modevärlden. Jag känner mig trygg och kan luta mig tillbaka lite. Jag har ju bevisat. 

Även om Elin förstås tycker att det är väldigt spännande med mode är det ändå lite av en slump att det blev just modebranschen. I framtiden kanske hon startar en restaurang, ett café eller något helt annat. 
– Jag drivs av utmaningarna, det behöver inte handla om mode. Jag skulle lika gärna kunna ha ett hål i väggen där jag säljer Klings glass.