Allt fler företag låter casetävlingar komplettera det traditionella cv:t när de rekryterar. Konsult- och revisionsbyrån PwC är ett av dem och nyligen skeppade de över 36 potentiella jobbkandidater till ett fort på en ö utanför Köpenhamn för att låta dem bevisa sig genom bland annat körsång och rollspel.

Nyligen anordnade PwC karriärutmaningen ”36 seats” på ett gammalt fort från 1800-talet beläget i Öresund. Martin Ortbrink, rekryteringsspecialist på PwC, begav sig till ön för att studera gruppdynamiken bland de potentiella jobbkandidaterna och förhoppningsvis hitta framtida medarbetare.

Varför är casetävlingar ett bra komplement till ett cv?

– Alla kan lägga ner extremt mycket tid på att göra ett grymt cv men under en casetävling kan man verkligen få ett ansikte på personen bakom cv:t. Eftersom jag jobbar med rekrytering är det min roll att läsa av en människa och det är lite som att lägga ett pussel där övningarna ger ytterligare information om personen. 

Vad finns det för fördelar för den som söker jobb att vara med i en casetävling?
– Själva tävlingsmomentet är ofta roligt, dels gnistan som tänds och att du får möjlighet att visa vem du är. Du får också utmana dig själv och omsätta det du lärt dig i praktiken. I mötet med andra människor lär du dig också hur du agerar och interagerar med andra människor. Du breddar också nätverket och skapar relationer. Förhoppningsvis ger det dig ett jobb i slutändan.
 
Vad tjänar företaget som anställer på att anordna tävlingar?
– Framför allt ett bättre beslutsunderlag för anställningar. Ju fler pusselbitar man som företag kan lägga innan en rekrytering, desto bättre. Till vår tävling bjöd vi in 36 deltagare från hela Norden för att visa de möjligheter som finns i företaget. Vi ville inspirera, utmana och stimulera dem att lära av varandra och maximera sin potential. Dessutom ville vi att de skulle få upp ögonen för oss som arbetsgivare för att få dem ­intresserade av en framtida karriär hos oss.
 
Hur tror du framtidens rekrytering kommer se ut?

– Jag tror att rekrytering genom sociala medier kommer öka. Dessutom tror jag att rekryteringarna i framtiden kommer att bli ännu mer testtunga med case och kapacitetsmätande tester och personlighetstester. Alla företag vill i möjligaste mån veta vem de egentligen anställer.