”Mirror’s Edge” släpps lagom till julhandeln men också mitt i en finanskris då människor gärna håller hårdare i plånboken. För svenska Dice som ligger bakom spelet är det en stor satsning att ge sig iväg från Battlefield-serien och mycket hänger på att deras plattformsspel i förstaperson ska bli väl mottaget.
– Även om det är nervöst ekonomiskt tror jag folk alltid söker efter grymma saker. Jag såg precis senaste Bondfilmen och den satte rekord för helgen. Grejen med dåliga ekonomiska tider är att folk vill komma bort och fly undan, säger Sean Decker som efter en lång karriär i spelindustrin sedan lite mer än ett år tillbaka är vd för Digital Illusions.

•• Detta är kanske det största svenska spelsläppet i år, är ni nervösa?
– Ja, fast vårt spel är så annorlunda. Det kommer många fantastiska spel som ”Gears of War 2” eller ”Call of Duty 5”, men vi har något helt fräscht.

•• Är det en start på en ny franchise som Battlefield-serien?
– Det beror på hur framgångsrikt det blir. Om folk tycker om det kommer vi naturligtvis att fortsätta göra ”Mirror’s Edge”. Vi är alltid intresserade av att göra något nytt och kreativt.

•• Varför fastnade ni för just detta spel?
– För att det var så annorlunda mot Battlefield. I spelindustrin, precis som i all nöjesindustri finns det vissa regler. Alla sa att det går inte att göra ett förstapersons plattformsspel. Men vi tyckte okej, då gör vi det.

•• Hur avgörande är ”Mirror’s Edge:s” framgång för vad ni kommer göra i framtiden?
– Vi kommer alltid att göra nya saker, kanske mindre grejer, kanske något stort.

•• Känner ni av lågkonjunkturen?
– Det har naturligtvis varit oroligt när spelbolag har varslat om uppsägningar, även EA, men inte här på Dice. Vi har tur som har två stora egna titlar.

•• Klarar ni er bättre än andra svenska spelutvecklare?
– Skillnaden mellan oss och andra är att de är beroende av yttre förläggare. Vi ägs av EA och behöver inte förhandla om olika kontrakt. Så länge vi gör bra spel klarar vi oss.

•• Hur påverkas ni av att de andra drabbas?
– Den samlade talangen blir mindre när folk väljer att lämna industrin, vilket skadar oss. Dessutom kanske folk inte vill ge sig in på marknaden. Å andra sidan kanske konkurrenter väljer att inte göra spel vilket ger oss en bättre chans att ta plats på butikshyllan.

•• Känner ni att era spel släpps i rätt tid?
– Naturligtvis hade vi gärna släppt de tidigare när folk spenderar sina pengar annorlunda.

•• Vad har ni för förhoppningar?
– En annan publik än för Battlefield definitivt. Här får du belöning på slutet om du inte skjuter någon. Folk som spelar skjutspel är vana att jaga efter någon och spränga grejer. Här handlar det om att fly. Om Battlefield är ett multiplayerspel är detta en mycket mer ensam upplevelse.