Voddler vill ge dig all världens film i bredbandsuttaget, lagligt. Tillsammans med filmbolagen presenterar de nya betalningsmodeller.

Sedan Voddler presenterade sin betaversion i mitten av sommaren har det upprepade gånger kallats för ett Spotify för film. Det är en ganska träffande beskrivning av strömningstjänsten, som är en av höstens hetaste snackisar. Filmbranschen och musikbranschen skiljer sig dock åt och att reklamfinansiera all världens film låter sig inte göras så lätt.
– Vi vill introducera nya affärsmodeller tillsammans med filmbolagen, säger Björn Isakson som är en av grundarna av Voddler.

Prismodellerna kommer därför att variera beroende på hur nya och populära filmerna är och bara en viss del kommer att vara gratis för tittaren. Men till skillnad från Spotify är annonsmöjligheterna större i en filmtjänst som Voddler. Det går att visa reklamsnuttar före filmerna och dessutom annonsera om tittaren till exempel väljer att pausa uppspelningen.
– Vi tror extremt mycket på att bygga ett socialt nätverk kring tjänsten där användarna ska kunna rekommendera filmer för varandra.

I dag betatestas tjänsten av runt 1500 personer men 60 000 personer har anmält sitt intresse trots att Voddler inte har marknadsfört sig nämnvärt ännu. Men mycket ska hända innan tjänsten lanseras på riktigt senare i höst.
– Gränssnittet är väl ungefär till 30 procent färdigt, säger Björn Isakson.

Så småningom kommer Voddler även att satsa utomlands men till en början är det Sverige och Norden som får ta del av programmet. När det lanseras kommer dessutom hårdvara släppas som ska göra det enklare att använda Voddler direkt i tv:n.
– Vår målsättning har alltid varit att hamna i tv:n där de flesta är vana att se på film och serier.

Metro Teknik har varit hos Voddler och presenterar ett hemma hos besök i första numret nästa onsdag den 26 augusti. I pappret och på webben.