Stockholms stad satsar 650 miljoner kronor på att bygga bort de digitala klyftorna och ge medborgarna bättre service.

På försök driver Stockholm två så kallade kontaktcenter dit medborgarna kan vända sig med frågor eller lämna in allt från barnomsorgsansökningar till bygglovsfrågor.

Under 2008 ska fler kontaktcenter byggas. Under våren bestäms det hur många och vilka befogenheter de får.

Cirka 640 miljoner kronor kommer satsningen att kosta och en rejäl del av pengarna ska användas för att få med grupper som i dag står utanför. Det gäller förutom äldre även invandrare och funktionshindrade.
– Vi är till för invånarna och måste kunna ge den service de har rätt att kräva, säger stadsdirektör Irene Lundquist Svenonius.

Statens institut för kommunikationsanalys (Sika) konstaterar i en ny rapport att det på internet finns gott om information om digitala tjänster och produkter som kan hjälpa dessa grupper - just på den plats där de inte har kunskaper nog eller förutsättningar för att komma åt den.
– Vi måste förstå att det måste finnas alternativ till internet, till exempel via telefon eller besök, säger Irene Lundquist Svenonius.

Undersökningar visar trots allt att allt fler, inte minst äldre, börjar hitta och använda internet i sina kontakter med offentliga förvaltningar. Allt fler har också tillgång till bredband och därmed ökar också kravet på användbara tjänster. Men att till exempel sju av tio svenskar mellan 55 och 64 år numera är internetanvändare innebär ändå att tre av tio står utanför av ett eller annat skäl.
– Därför är det viktig att ha respekt för att det tar tid innan alla har eller kan använda tekniken. De tjänster vi utvecklar måste gå att nå på minst två sätt, säger Irene Lundquist Svenonius.