Cross Polo är en välutrustad småbil med förhöjd markfrigång och en rad trevliga designdetaljer som underlättar livet i storstadsdjungeln.
Någon terrängbil är den dock inte. Volkswagen har bestämt sig för att lansera en rad högbyggda offroadvarianter av storsäljande modeller med tilläggsnamnet Cross, som ska ge associationer till offroadegenskaper och ett robustare utförande.
Först ut att ”crossifieras” är Polo. Konceptet innefattar i detta fall 15 millimeter högre markfrigång, 17-tums aluminiumfälgar, skidplates i aluplast och skärmbreddare. Men eftersom fyrhjulsdrift saknas undrar man om Cross Polo mest är en bluff.

SVARET PÅ DEN FRÅGAN beror förstås på vad man är ute efter. Som citybil passar Cross Polo bra och där hade drivning på alla fyra i de flesta fall inte gjort så stor nytta. Det hindrar inte att man kan ha nytta av den generösa markfrigången. En kort tur uppför en slänt med snöslask bekräftar dock att crossen inte har bättre framkomlighet än en vanlig Polo.
Så länge man inte ger sig ut i terrängen fungerar konceptet alltså ganska bra. På motorväg blir det som i de flesta småbilar ganska bullrigt och de extrema lågprofildäcken i dimensionen 215/40 ZR 17 bidrar inte till att göra färden tystare.
Däremot är chassit väl avstämt och bilen känns tajt i kurvorna utan att vara stötig.

ALLROAD STUKET och testbilens ”magmaorange”-färg gör att Cross Polo drar blickarna till sig och man behöver inte skämmas över att bilen försöker se tuff ut.
Synd bara att starkaste motorn blir 1,4i på 75 hästkrafter. Det är hälften av motorstyrkan i nya Polo GTI, vilket ger en fingervisning om köregenskaperna. 0–100 kilometer i timmen på 14 sekunder känns som en evighet, men då ska man komma ihåg att övriga motorval (1,4Tdi och 1,2i) har ännu mindre effekt. Bryr man sig inte om effekt kan Cross Polo säkert bli en succé hos cityfolk med sinne för driftekonomi och design.

VAD SÄGER DÅ ANDRA testkällor om CrossPolo? Norska Bilmagasinet tycker att detta är en ”morsom og trendy” livsstilsbil, om än lite långsam. Men att bilen trots allt kan passa ganska bra på fjället.
Tyska Auto Motor und Sport jämför Cross Polo 1,4Tdi med Fiat Panda 4x4, båda påfallande lika med orange lackering och tvåfärgade sportstolar. Trots att Panda faktiskt har drivning på alla fyra vinner Polo testet tack vare bättre utrymmen, köregenskaper och mer omfattande säkerhetsutrustning.
Utrustningsmässigt saknar man inte mycket. ESP är standard liksom takrail, fyradörrar och läderratt. Klimatanläggning, farthållare och cd-radio är däremot tillval.