Utvecklare, bloggare, entreprenörer och mediemänniskor – alla dök upp som från ingenstans för att diskutera framtidens möjligheter på webben. I helgen samlades Sveriges webbtelit på Tjärö i Blekinge skärgård.

Det började med ett enkelt blogginlägg av Malmöbon Tomas Wennström. Han ville få några kompisar att träffas och diskutera sociala medier. Tanken var att ett tiotal personer borde vara intresserade av en sommarhajk i all enkelhet.

Informationen om träffen spreds snabbt via de sociala nätverken på Internet. Totalt kom drygt 280 personer, de flesta utrustade med bärbar dator, sovsäck, tandborste och tält.
– Jag kan fortfarande inte förstå att det är sant, det känns helt overkligt. Det enda jag har gjort är att erbjuda en tid och en plats, säger Tomas Wennström.
Lägret fick namnet Sweden Social Web Camp, SSWC, och programmet skapade deltagarna själva.

Ett tomt schema fylldes snabbt med parallella föredrag och diskussioner om allt från nätövervakning till sökordsoptimering.
– Det tomma schemat garanterar att det som man pratar om är intressant och aktuellt just nu. Det leder till ett mycket större engagemang, jämfört med vanliga konferenser, säger Tomas Wennström.

Tre fulla bussar med twittrande människor kör­de till Blekinge. Två av deltagarna valde dock att segla till Tjärö. Det var inte planerat att ske på natten, men så blev det. Jerry Backlund och Daniel Golrup hade ett gammalt sjökort i pappersformat som fungerade bra att navigera efter, till dess att båtens elektricitet försvann mitt i natten.
– Då tog vi fram iPhonen och styrde istället efter Eniros sjökortsapplikation och fyrar längs vägen.

Det funkade ju bra, men jag har aldrig varit så rädd förut – det kunde ju ha kommit stora fartyg och kört på oss, säger Daniel Golrup.