Fakta

Björn Hedensjö

Ålder: 39

Yrke: Journalist, författare och organisationskonsult

Bakgrund: Journalist som sadlat om till psykolog, chef i små och stora organisationer i många år.

BJÖRN HEDENSJÖ: Konflikter förekommer på alla arbetsplatser, och jag har sett eller hört om många varianter. Till exempel hur en missnöjd medarbetare omsorgsfullt mosade ner innehållet från ett par sardinburkar i kollegans arbetsutrustning. Detta efter en snabbt eskalerad konflikt som från början handlade om vem som hade rätt att använda en lokal.

Angrepp med fisk i tomatsås leder sällan till något konstruktivt, men är konflikter i arbetsgrupper alltid av ondo? Nej, det är till och med så att det finns konflikter som är viktiga för kreativitet och kvalitet. Den bra sorten är konflikter direkt kopplade till den uppgift man har i en arbetsgrupp. Team där man kommer ihop sig om prissättning på golvplattor, hur mejlkampanjen ska utformas eller ketchupflaskan designas presterar ofta bättre än arbetsgrupper där den sortens motsättningar helt kvävs i konsensus.

Men när konflikter kopplade till arbetsprocesser (”det där är ditt jobb, inte mitt”) eller person (”du är så sjukt slö Ove”) är vanliga är det en varningsklocka om att destruktiva konflikter hotar gruppens prestationsförmåga. Hur motsättningarna hanteras är så klart också helt avgörande för resultatet. Konflikthantering på arbetsplatsen är en hel liten vetenskap men det finns en enkel tumregel som räcker långt.

LÄS MER: Dags att slopa ovärdiga vuxenbetyg

När kritik är befogad, se till att kritisera vad medarbetare GÖR och inte vad de ÄR. Personligheten är svår att ändra på och kritik riktad mot egenskaper blir dessutom väldigt ospecifik. Det är betydligt lättare för Lotta att ändra sig om hon får höra ”det vore trevligt om du hälsar när vi ses”, istället för ”du är så himla otrevlig”. Denna tumregel är dessutom bra i privatlivet – när kritik mot partnerns egenskaper (snarare än beteenden) förekommer ofta är det en stark riskfaktor för separation.

Kritik mot egenskaper gör oss defensiva och betyder att konflikter stegras i onödan. Med tumregeln i bakhuvudet blir risken betydligt mindre att någon på din arbetsplats behöver ta till sardinburken.