Erik Olofsson slets mellan sina två intressen i sitt yrkesval, design och teknik. Det visade sig att just den kombinationen var oslagbar då det gällde att få jobb inom webbutveckling.

Förra hösten gick han ut civilingenjörsprogammet i interaktion och design på Umeå universitet. Nu arbetar han som interaktionsdesigner och gränssnittsutvecklare på Knowit – ett konsultföretag som räknar med en 15-procentig tillväxt.  

 Ett  uppdrag som Erik haft är för Aktiekampen, en Facebookapplikation som lockar potentiella bankkunder att pröva på aktiehandel och placeringsstrategier med fiktiva belopp.

– Det är ett konkret exempel på en app där man väcker målgruppens intresse för verksamheten. 

Förutom kombinationen av teknikkunnandet och designkompetensen, är Eriks ålder en konkurrensfördel inom branschen, menar Ulf Pettersson, vd i ett av Knowits många dotterbolag.

– 80- och 90-talister har mycket att tillföra, de har ett naturligt förhållningssätt till sociala medier, säger han.