Allt fler företag satsar på studenter utan lön, så kallade internship.  – Jag lär mig företagets arbetskultur och produkter, säger Nina Emtedal, 30, som jobbar på L’Oréal.

Sverige följer utländska exempel och erbjuder allt oftare studenter möjlighet att söka internship. Det är en praktikperiod på ett eftertraktat företag utan lön – men med chans att få jobb efteråt.

– Internship blir allt vanligare. Att ha genomfört ett internship väger tungt när ett företag ska anställa en student. Dels är personen redan upplärd och inkörd, dels ser företaget om personen passar in, säger Gordana Mihai på headhuntingföretaget Talent Network.

Nina Emtedal, 30, hörde talas om internshipet på L’Oréal genom en kompis. Nina skickade cv och personligt brev och förberedde sig noga genom att fundera över tänkbara frågor som de kunde ställa och bra svar på engelska.

– Intervjun gick bra och jag fick höra efteråt att de i princip hade bestämt sig för mig när jag gick därifrån.

Nina, som jobbar med att planera hur make up-produkter ska visas upp i butiker för företaget L’Oréal, hoppas att internshipet ger henne möjlighet att visa framfötterna på företaget.

– Jag lär mig företagets arbetskultur och produkter. Det är ju alltid ovisst om man blir erbjuden en fast tjänst efter internshipets slut, men i annat fall har jag fått massor av erfarenhet inför min framtida karriär och jag får även lön under tiden som jag är här.

Nina har pluggat detaljhandelsprogrammet på Handelshögskolan i Stockholm, en skola som från och med i höst satsar på en termins internship på ett företag vid sidan av masterutbildningen i marknadsföring och media.

– Under ett internship jobbar man med riktiga problem. De erfarenheterna är guld värda när man söker jobb. Då är man redo att hugga i direkt, säger Richard Wahlund, professor vid Handelshögskolan i Stockholm.