Publicerad : 28 november 2013

Så kan svenska företag bli bättre på rekrytering

Starka värderingar och meningsfullhet. Livskarriär. Kreativa rekryteringsmetoder. Det är några av de hetaste trenderna inom HR just nu, enligt en av Sveriges främsta HR-experter Annika Ahnlund.

Så kan svenska företag bli bättre på rekrytering
Annika Ahnlund, 44, är föreläsare och grundare av HRbloggen.se. foto: lotta bergseth Foto: Lotta Bergseth

HR betyder att ta hand om de mänskliga resurserna på arbetsplatsen – och det är Sverige ganska duktigt på, enligt Annika Ahnlund, HR-bloggare som samarbetar med den relanserade jobbsökarsajten metrojobb.se.

– Vi har outsourcat administrativa uppgifter, som lönehantering, för att kunna jobba mer strategiskt med HR och ta plats i ledningsgruppen. Vi ligger också längre fram än många andra europeiska länder när det gäller områden som kompetensutveckling, arbetsmiljö, friskvård, rehabilitering och balans mellan arbetsliv och privatliv.

Annika Ahnlund är dock kritisk till att Sverige har halkat efter när det gäller användningen av IT-stöd och sociala medier i HR-arbetet.

– Många använder fortfarande excel-ark för att utvärdera sina medarbetare – i stället för att satsa på ett modernt talent management-system, säger Annika Ahnlund.

Hon ser också att många arbetsgivare hellre använder sociala medier för att kontrollera kandidater än som ett verktyg i rekryteringsarbetet.

– Jag har känslan av att våra HR-avdelningar vurmar för det beteendevetenskapliga, men generellt är ganska ointresserade av att ligga i framkant inom teknik som skulle underlätta HR-arbetet, säger Annika Ahnlund.

Heta trender inom personalfrågor just nu

Värderingsstyrd kultur

Företag med starka värderingar är ofta framgångsrika och attraktiva som arbetsgivare – och idag vill vi jobba i ett företag som står för samma sak som vi. Men värderingarna får inte bara stanna på papper utan företaget måste också rekrytera och utvärdera sina medarbetare utefter dem.

 

Flexibilitet

Kontroll motverkar den inre drivkraft som skapar äkta engagemang hos medarbetarna.


Snabbrörliga företag 

Snabbrörliga företag och medarbetare är morgondagens vinnare. Det gäller att hela tiden sträva framåt, hålla farten uppe och kunna anpassa sig till ständiga förändringar. Stötta medarbetarna med löpande feedback och uppföljning av individuella mål. Utvecklingssamtal en gång om året räcker inte längre.


Meningsfullhet

I dag vill vi jobba med något som ger oss mening. Företaget måste ha en ”purpose mission” som personalen kan känna stolthet över och låta sina medarbetare jobba med projekt de brinner för.


”Livskarriär”

I dag gäller självförverkligande framför trygghet. Många vill göra ”livskarriär” och är lika måna om familj och intressen som att lyckas på jobbet. Arbetsgivare måste underlätta livspusslet.


Nya rekryteringsmetoder för ökad attraktionskraft

Traditionella rekryteringsmetoder måste kompletteras med employee referral-program (intern rekryteringsmetod), kandidatsökning via internet och employer branding-aktiviteter som stärker företaget attraktionskraft och gör att kandidaterna själva söker sig dit.


Sociala medier och smartphone

Nästan alla arbetssökande förutsätter att potentiella arbetsgivare också finns på minst en social plattform. De vill också ha möjlighet att enkelt söka lediga tjänster via sin smartphone, vilket ställer krav på mobilanpassning av karriärsajten. 


Källa: Annika Ahnlund

ANNONS
Läs om Metros regler för kommentering här
ANNONS


Här kan du lämna nyhetstips direkt till redaktionen

- Mejla nyhetstips till tipsa@metro.se
- Mejla webbredaktören

Är du mitt i en nyhetshändelse?
Ta en bild till Metro och tjäna pengar med Scoopshot
ANNONS
ANNONS
ANNONS
ANNONS
ANNONS
ANNONS