Experten: Okej att vara trött i början

Acceptera tröttheten

”Man ska vara lite trött och grinig i mitten av den första veckan. Det är kroppens naturliga reaktion på omställningen till tidiga morgnar, möten och fasta rutiner igen. Reaktionen drabbar dig oavsett om du haft en bra ledighet eller inte.”

Planera inte fritiden

”Behåll semesterkänslans ’flum’ och ostruktur på kvällarna första veckan, så går övergången in i hösten lättare. Det sämsta du kan göra är att boka kvällarna i syfte att komma              i kapp med allt som du inte hann med under
semestern.”

Lyfta blicken 

”Den första perioden på jobbet underlättas om du bokar in en långhelg i slutet av augusti. Då har du något att se fram emot. En extra möjlighet att fånga in sommaren. Och trösta dig med att det bara är fyra månader kvar till jul ...”

Källa: Tomas ”Stressdoktorn” Danielsson

Metro gick ut på stan för att be några läsare beskriva den perfekta startveckan efter semestern.

– Den ska i alla fall innehålla extra långa fikastunder, så att man hinner visa lite semesterbilder för varandra, säger Susanna Hed, 25, som jobbar som HR-assistent.

– Och helst vill man ju mötas av glädje, och att de kolleger som har jobbat uppskattar att man är tillbaka igen. 

Den första veckan brukar vara lite tuff, tycker hon.

– Det tar ju tid att vänja sig vid att man inte längre kan koppla av och vara fri på dagarna.

Erik Åström, 33, som driver ett företag som tillverkar och distribuerar barnmöbler, beskriver sin ultimata startvecka som ”hungrig men social”.

– Jag vill förstås berätta om vad jag har gjort under sommaren, men vill också få en effektiv start där jag tar tillvara att jag känner mig fräsch, utvilad och full av energi.

Den mardröm han vill undvika är att komma tillbaka till ett berg av problem som dykt upp under sommaren.

Semesterbaksmällan vill de flesta undvika när de kommer tillbaka till sina jobb. Här intill berättar Tomas ”Stressdoktorn” Danielsson hur det kan gå till.