Vissa väljer att vara formella med kolleger, kunder, klienter och samarbetspartner och hälsar med ett strikt, formellt handslag. 

Andra kramas till höger och vänster.

En färsk forskarstudie publicerad i Journal of Cognitive Neuroscience visar att handskakningen, rent generellt, har störst chans att landa väl – men det beror på situationen.

En annan studie, publicerad i tidskriften Emotion, har tagit upp effekterna av beröring i arbetslivet. Exempelvis upplever många en känsla av omtanke och ökat förtroende av att få en kram eller klapp på axeln.

På delikatesshoppen Tysta Mari i Östermalmshallen i Stockholm kramas det friskt:

-- Vi har jobbat ihop länge, och kramarna ger energi i vardagen, säger Elin Åström, en av de anställda.

-- Det händer även att förbipasserande säger ”får vi vara med?”, säger kollegan Viktoria Maxe.

Men att gå runt den stora ostdisken för att utväxla kramar med kunderna blir lite för omständligt, även om ”kundbehovet” finns.

Kramas det för mycket i karriären? Micael Goth, frilansande skribent i Vessigebro, tycker det:

– Det är för mycket kramande hit och dit. Känns nästan löjligt ytligt ibland. Som hälsning är en handskakning bäst, kramen sparas till det äkta tillfället.