Klara hittade Future Stars genom en annons i Metro. Genom att sätta alla rätt på kunskapstestet vann hon en heldag på FMV:s provanläggning i Linköping. Flyglektioner, provsittning av JAS-plan och flygsimulator är några av de aktiviteter hon fick ta del av under sitt besök. Trevligt bemötande och en erfaren provflygare som guide är bara en del av de faktorer som gjorde besöket till ett minne för livet. 

 
Klockan är 09.00 och Linköpings centralstation är full av liv. Klara Westin som studerar civilekonom på Lunds Universitet är en av många som anländer med tåg till stationen idag. Det hon mest troligt är ensam om är att idag ska hon sitta i ett JAS-plan och testa flygsimulator på FMV:s provanläggning. Klara är förväntansfull och ser besöket som en chans att få en bättre insikt i FMV:s organisation. Hon ser även mycket fram emot att provsitta Gripen.
 
Tillsammans med Karin Gustafsson, representant från FMV:s kontor i Stockholm, tar vi en taxi ut till flygfältet utanför Linköping. Karin ska vara med oss under dagen. 
 
Säkerheten är stor och vi måste anmäla oss i vakthuset innan vi får komma in på området. Fototillstånd måste fixas och bilderna måste granskas i slutet av dagen. När man arbetar med rikets säkerhet så kan man inte vara nog försiktig. Väl inne möts vi av kapten Dan Eriksson, projektledare Niklas Englund och Övlt Thomas Gustafsson som är teknisk chef/pilot. Det är dessa herrar som ska guida oss under dagen. 
 
09.30 Vi börjar dagen med fika och genomgång av FMV:s organisation. Kapten Dan Eriksson som är provflygare på FMV berättar om stridspilotyrket och om de tester som FMV gör för att se till att all utrustning till Försvarsmakten håller måttet. Han tycker att det är extra kul att just Klara är den som ska få en inblick i flygteknikens värld – det behövs fler kvinnliga stridspiloter, men också kvinnor med kunskap om tekniken, menar Dan. Klara är nyfiken och ställer många frågor som den erfarne Dan och hans kollegor gladeligen besvarar. 
 
11.00 Vi beger oss mot hangarerna och flygplanen. Det första planet som Klara får sitta i är en SK60. Det är ett gammalt hederligt plan som fungerar som ett första ”övningskörningsplan” för de som utbildar sig till stridspiloter, berättar Thomas Gustafsson. Thomas berättar om styrsystemet och Klara lyssnar noggrant. Nästa plan som Klara ska sitta i är självaste JAS Gripen och då måste självklart pilotkläderna på. Klara ser väldigt bekväm ut i cockpit när Dan berättar om planets egenskaper. 
 
Klara får en snabb lektion i hur man, i stridsmundering, poserar framför ett stridsflygplan vilket hon sedan utför med bravur. 
 
12.00 Det är dags för lunch. På väg till restaurangen fortsätter pratet om JAS Gripen. Klara är nyfiken på tekniken och Dan berättar att trots sin stora erfarenhet av planet så förstår han ändå inte riktigt hur de har fått ihop det. Det är väldigt avancerat.
 
12.40 Nu ska vi vara med på genomgång med resten av piloterna. Varje dag inför provflygningarna har man två obligatoriska genomgångar där man går igenom väder, vind och sikt likt en väderleksrapport på nyheterna. Enda skillnaden är att dessa väderleksrapporter är mycket mer precisa, säger Dan och ler. Han menar att de som verkligen är uppe i luften och ser molnen på riktigt blir väl insatta i hur vädret fungerar.
 
Efter genomgången så går Dan igenom grundläggande flygkunskaper med Klara. Han berättar om aerodynamik, jetmotorn och styrfunktionen i JAS Gripen.
 
13.30 Nu är det dags för flygsimulatorn. Klara är väldigt duktig och klarar sin första flygtur bra förutom en liten kraschlandning. Tur att det bara är en simulator. Andra flygningen går än bättre och denna gång skjuter hon ner två inkräktande fiendeplan. Sverige är säkrat, skrattar Dan och berömmer Klara för hennes flygning.
 
Efteråt får Klara diplom för väl genomförd flygning i simulatorn samt en inramad bild på henne när hon poserar framför Gripen. 
 
15.00 Tillbaka på Linköpings centralstation. Vi är alla trötta men glada efter dagens alla aktiviteter och intryck. Klara åker tillbaka till Lund för att avverka de sista veckorna på sin utbildning till civilekonom. Hon åker med en bra känsla och många nya erfarenheter efter sin dag på FMV.
 
Klara, vad var roligast under dagen?
Helt klart att få testa flygsimulatorn, det var lättare än jag trodde men ändå svårt. Hela dagen har dock varit väldigt intressant och lärorik. Jag har fått ett bra intryck av FMV och tycker att det verkar vara ett spännande företag att arbeta på. Om det skulle organiseras fler event för kvinnor tror jag att fler kvinnor skulle få upp ett öga för pilotyrket. Efter dagens studiebesök har jag fått upp ett större intresse för FMV och pilotyrket.