Fakta: Storytel

Storytel är en digital abonnemangstjänst som strömmar ljudböcker för lyssning i mobiltelefon och påminner alltså om musiktjänsten Spotify.

Företaget grundades 2005 av chefsutvecklaren Jon Hauksson och den nuvarande vd:n Jonas Tellander under namnet Bokilur. 2007 ändrades namnet till Storytel för att underlätta en internationell expansion.

Till en början var intresset svalt från konsumenterna. Dagens Nyheters kulturchef Björn Wiman påminner i en krönika om att företagets hela existens räddades för sex år sedan när Jonas Tellander medverkade i SVT:s entreprenörssåpa "Draknästet".

Men allt eftersom svenskarna vant sig vid strömningskulturen har Storytel blivit en tung aktör på ljudboksområdet. 2015 gick Storytel ihop med Massolit förlag, som är en sammanslagning av Ica bokförlag, B Wahlström och Damm förlag.

I dag har bolaget runt 100 anställda och är etablerat i Sverige Danmark, Norge, Finland, Holland och Polen. Tidigare år köpte Storytel den danska bokströmningstjänsten Mofibo.

Fakta: Norstedts

Norstedts grundades 1823 av Per Adolf Norstedt och är Sveriges äldsta verksamma bokförlag, det är också ett av landets största. Förlaget ger bland annat ut författare som David Lagercrantz, Agneta Pleijel, Jonas Gardell, Torgny Lindgren och PO Enquist. Man har även gett ut utländska namn som JK Rowling, JRR Tolkien och nobelpristagare som Orhan Pamuk och Maria Vargas Llosa.

I förlagsgruppen ingår även barnboksförlaget Rabén & Sjögren som ger ut Astrid Lindgren, Lennart Hellsing and Gunilla Bergström.

Ljudboksföretaget Storytel köper förlagsgruppen för 152 miljoner kronor. I köpet ingår Norstedts förlag, Rabén & Sjögren och Norstedts kartor.

Logiskt tecken

Anna-Maria Rimm, doktor i litteraturvetenskap vid Uppsala universitet, ser det som ett tecken i tiden att det är just en digital aktör som köper ett traditionellt bokförlag istället för tvärtom.

– Storytel är en framgångssaga och ljudböcker går bara bättre och bättre i Sverige. Det man omedelbart kan konstatera är att vi nu får en mindre oberoende aktör på marknaden.

På senare år har vi sett flera liknande affärer där teknikbolag köper innehåll. Nordstedts vd Otto Sjöberg, drar paralleller till när Amazons grundare Jeff Bezoz köpte tidningen The Washington Post för tre år sedan. Han ser hoppfullt på framtiden för Norstedts.

Lånade pengar

Andra är mer reserverade. I sociala medier talades det under onsdagen om att Storytel "handlar med lånade pengar" och att affären för tankarna till 90-talets IT-bubbla.

Något som också får bokvärlden att rynka pannan är minnet av den kraftiga nedskärning av utgivningen som Storytel genomförde efter att de köpte Massolit förlag 2015.

David Lagercrantz, en Norstedts bäst säljande författare, påminner om att ett förlag inte är som andra företag.

– Litteratur är inte bara underhållning. Jag hoppas, vid gud, att man förstår detta, säger han till Dagens Industri.

Kjell Bolund, vd på Norstedts förlagsgrupp fram till 2007 och tidigare ordförande i Förläggareföreningen, säger att det är avgörande att Storytel inte tappar lusten om resultatet viker emellanåt.

– Norstedts har ju haft resultat som gått upp och ner. Så kan det vara i bokbranschen, man fixar inte till ett bra resultat på några år. Det krävs ett långsiktigt engagemang från ägaren.

Ser över utgivningen

Storytel kommer nu att gå igenom Norstedts och Rabén & Sjögrens utgivning för att se vilka titlar som kan omvandlas till ljudböcker.

– Mitt fokus är att användarupplevelsen ska bli så bra som möjligt, och där är innehållet jätteviktigt, säger Storytels vd Jonas Tellander och påpekar att man inte planerar några större förändringar i Norstedts framtida utgivning.

– Alla förlag, oavsett om man är 200 eller 10 år gammalt, kikar på hur man kan ha en bra mix mellan litteratur som är underhållande och lättsmält, och som ofta toppar försäljningslistorna, i kombination med lite smalare litteratur som för idéer framåt.