Fakta: Tv-konflikten

Det var under natten till måndagen som Discoverys kanaler försvann för mellan 800 000 och 900 000 svenska abonnenter. Enligt Telenor handlar konflikten om att Discovery Networks krav leder till för stora prishöjningar för Telenors kunder. Discovery vill att ersättningen ska ligga på samma nivå som för andra distributörer i Sverige

Det var under natten till måndagen som Discoverys kanaler försvann för mellan 800 000 och 900 000 svenska abonnenter.

– Vi jobbar stenhårt för att hitta den bästa lösningen för tittarna, säger Dan Panas, presschef på Discovery Networks i Sverige, till TT.

– Det är våra kunder som just nu är drabbade, därför är vi såklart extremt måna om att hitta en snabb lösning på det här, säger Aron Samuelsson, presschef på Telenor.

Prishöjning

Enligt Telenor handlar konflikten om att Discovery Networks krav leder till för stora prishöjningar för Telenors kunder. Discovery vill att ersättningen ska ligga på samma nivå som för andra distributörer.

– Vi vill att ersättningen som Telenor betalar till oss för att få sälja våra kanaler och vårt innehåll till sina kunder ska ligga på samma nivå som alla andra distributörer i Sverige. Det gör den inte i dag, säger Dan Panas.

Ännu ingen lösning

Än så länge finns ingen prognos för en lösning. Telenor tror inte att förhandlingarna gynnas av att bedrivas i medier – och får medhåll från Discovery.

– Vi håller fullständigt med om att förhandlingarna inte ska föras i form av pajkastning utan i förhandlingsrummet där vår förhandlingsdelegation finns. Dörren står öppen, Telenor är välkomna dit för konstruktiva samtal för tittarnas skull, säger Dan Panas, och får svar från Aron Samuelsson:

– Jag märker att Discovery återigen menar att vi inte skulle vilja förhandla. För att undvika ytterligare pajkastning avstår jag från att kommentera det, säger han till TT.