Fakta: Bergmanfestivalen

Pågår den 25 augusti till den 4 september på Dramaten i Stockholm.

Axplock ur programmet:

"Den goda viljan" av Ingmar Bergman i regi av Eirik Stubø och med Rebecka Hemse och Erik Ehn som Ingmar Bergmans föräldrar, Anna och Henrik. Premiär 26 augusti.

"Ensam och Esmeralda", nyskriven pjäs av Martina Montelius, urpremiär 26 augusti i regi av Agneta Ehrensvärd.

"Deformerad persona", om en ung MS-sjuk kvinna och hennes vårdare, av Mattias och Ylva Andersson. Dramatikern Mattias Andersson har skrivit pjäsen tillsammans med sin syster Ylva Andersson som insjuknade i MS i 20-årsåldern. Pjäsen är ett slags parafras på Ingmar Bergmans "Persona". Premiär 27 augusti.

"Scener ur ett äktenskap" av Ingmar Bergman. Gästspel av Ruth Vega Fernandez och Frank Vercruyssens uppsättning för det belgiska teaterkollektivet TG Stan.

"Vox humana" av Jean Cocteau. Gästspel från nederländska Tonellgroep Amdsterdam.

"Klaga månde Elektra" av Eugene O'Neill. Eirik Stubøs uppsättning på Det Norske Teatret 2012 kommer nu till Stockholm.

"Salon Madame Nielsen". Den danske konstnären Claus Beck-Nielsen öppnar salong för stockholmarna. Bland annat berättar Madame Nielsen om sina upplevelser av flyktingströmmen som hen följde genom Europa hösten 2015.

Namnet Bergman är magnetiskt, konstaterar teaterchefen Eirik Stubø, nöjd över att, så här långt, ha lockat tio internationella gästspel till Dramaten, däribland Thomas Ostermeiers spektakulära uppsättning "Richard III" från Schaubühne i Berlin och "Höststonaten" från Deutsches Theater i samma stad.

Även Maxim Gorki Theaters uppsättning av årets tyskspråkiga pjäs 2014 ska gästspela i Stockolm: "Det säger mig ingenting, det så kallade därute" handlar om en ung kvinnas bitska uppgörelse med samtidens kvinnobilder och är skriven av dramatikern Sibylle Berg.

Äntligen Osten

Årets festival är flyttad till augusti vilket gör det möjligt för Dramaten att bidra med sex egna premiärer under de elva dagar festivalen pågår. Bland dem finns Suzanne Ostens Dramatendebut med "Fallna ur tiden", den israeliske författaren David Grossmans försök att ge tröst åt alla föräldrar som förlorat ett barn.

– Det är hög tid att Suzanne Osten, en sådan central gestalt inom svensk film och teater äntligen debuterar på Dramaten, säger Eirik Stubø.

Bland de egna premiärerna finns också Anna Petterssons uppsättning av Ibsens "Hedda Gabler", där de tre manliga rollerna spelats in på en film som sedan slås på och av på scenen av Electra Hallman som gör huvudrollen.

Hedda utanför

I Hedda Gabler ser Anna Pettersson en människa som står utanför samhället, som inte känner sig delaktig. Hon är obehövlig.

– Hon blir handlingsförlamad på grund av det, och det tycker jag har med vår tid att göra. Det handlar om att inte vara behövd, och när det blir en stor rörelse i ett samhälle är det inte bra. Hedda är ett exempel på det.

I "Huset vid nattens ände" låter den tyske dramatiken Sebastian Hartmann gestalter ur Bergmans filmer och pjäser träffas och interagera på nya sätt. Pjäsen får urpremiär under festivalen och är skriven under Hartmanns vistelse i Bergmans gamla hem på Fårö.