De senaste åren har många dietister och hälsoexperter ojat sig över det onyttiga kaffet. Men nu kan alla kaffedrickare pusta ut. Spanska forskare har visat att kaffedrickande inte innebär en ökad dödlighet – i en del fall kan det till och med vara tvärtom.

En normal kaffekonsumtion på upp till sex koppar per dag medför inte en ökad risk att dö i förtid, rapporterar nyhetsbyrån Reuters. Det visade sig tvärtom att framförallt kvinnor som drack kaffe hade en något minskad risk att dö i hjärtsjukdomar. Forskarna kunde heller inte hitta något samband mellan kaffe och cancer.

De spanska forskarna tittade på människor med olika kaffekonsumtion. 84 000 amerikanska kvinnor och drygt 41 000 amerikanska män deltog i studien som har pågått mellan 1986 och 2004. Förutom att de fick uppge kaffekonsumtion fick de också svara på frågor om deras mat- och rökvanor samt hälsotillstånd. Forskarna jämförde sedan dödligheten under perioden

– Vår studie visar att kaffekonsumtion inte har en avgörande effekt på dödlighet. Det verkar som att ett långvarigt kaffedrickande kan ha en del välgörande effekter, sa forskningsledaren Esther Lopez-Garcia till Reuters.