Fakta: Använde kollegornas koder

I april 2014 utkom romanen "Livet, det forbandede" av den tidigare Se og Hør-reportern Ken B Rasmussen. I boken beskrivs hur en källa förser veckotidningen med uppgifter på basis av deras kortbetalningar.

Uppgifterna ledde till en polisutredning som, enligt polisen, visat att en anställd vid IBM använt kollegornas åtkomstkoder för att få tillgång till uppgifter om 163 kändisar från betaltjänstföretaget Nets.

Mannen har, enligt åklagarna, sålt uppgifter om 135 av kändisarna. Till de drabbade hör skådespelarna Mads Mikkelsen och Pelle Hvenegaard, statsminister Lars Løkke Rasmussen, prins Joachim, advokaten och näringslivsprofilen Rigmor Zobel och Aqua-sångerskan Lene Nystrøm.

Källa: Ritzau

– Det vi gjorde var fel, medgav en ångerfull Lisa Bondesen, tidigare nyhetschef på Se og Hør, inför tingsrätten i Glostrup, enligt danska nyhetsbyrån Ritzau.

Nu har hon dömts till sex månaders fängelse villkorligt samt 120 timmars samhällstjänst. Tidigare redaktionschefen Kim Bretov får samma straff.

Båda pekade i rätten ut tidigare chefredaktören Henrik Qvortrup som hjärnan bakom ett arrangemang som innebar att tidningen köpte uppgifter om kändisars kortbetalningar. På så vis kom man bland annat över uppgifter om köp av flygbiljetter och kunde följa prins Joachim på vad som var tänkt som en hemlig smekmånadsresa till Kanada med hustrun, prinsessan Marie.

Övervakade statsministern

Skådespelaren Mads Mikkelsen och statsminister Lars Løkke Rasmussen fanns också bland celebriteterna som övervakades av Se og Hør.

Henrik Qvortrups advokat Anders Nemeth säger att hans klient nekar till brott.

– Hans förklaring i övrigt får vänta tills han själv ska upp i rätten (den 9 september), säger advokaten.

Skandalen, som bär många likheter med avlyssningshärvan kring den brittiska veckotidningen News of The World, rullades upp när Se og Hørs tidigare reporter Ken B Rasmussen 2014 berättade om metoden i en bok.

135 kändisar på listan

Se og Hør köpte uppgifterna från en man som, genom sitt arbete vid IT-jätten IBM, hade tillgång till uppgifter från betaltjänstföretaget Nets. Under fyraårsperioden sålde han enligt åklagarna information om 135 kändisars kortbetalningar för sammanlagt minst 430 000 danska kronor.

Mads Mikkelsen och flera andra av de berörda kändisarna har krävt Se og Hør, som fram till och med 2014 hade en systertidning i Sverige, på skadestånd.

– Kränkningen är omfattande, sade Mikkelsens advokat Brian Larsen till Ritzau tidigare under sommaren.