Fakta: Brooklyn

Premiär: 26 februari 2016

I rollerna: Saoirse Ronan, Jim Broadbent, Domhnall Gleeson med flera

Regi: John Crowley

Speltid: 1 timme 51 minuter

Censur: Barntillåten

I 1950-talets Irland lämnade många unga den gröna ön för att söka ett bättre liv i USA. Flertalet hamnade i Brooklyn, New York. Den blyga Eilis anar att hennes framtid inte finns i den lilla byn där hon bor i med sin syster och mamma. Tack vare en rådig irländsk präst, redan på plats i Brooklyn, får hon chansen att åka över och starta ett nytt liv.

Att åka till Amerika på den här tiden innebar ofta ett långvarigt farväl. Stråkar gnids varma redan från start när livsavgörande beslut fattas med stort allvar. Och det blir verkligt rörande att se Eilis kämpa med sin hemlängtan redan på den tuffa båtresan över Atlanten.

Nick Hornby har skrivit manus efter Colm Toibins roman. Resultatet är så fritt från klichétyngda immigrantproblem att man inledningsvis nästan blir lite frustrerad över bristen på elaka typer som borde dyka upp och göra livet surt för Eilis. Inte ens den kille hon träffar efter ett tag, en urgullig italienare, sviker henne. I det långa loppet är det enormt befriande att filmen får vara varm, lite oberäknelig och lågmäld i sin dramatik.

Nu har Eilis inte på ytan mycket gemensamt med dagens flyktingar, hon är snarast curlad i jämförelse. Men det grundläggande temat om att lämna det gamla bakom sig, att satsa allt på en ny tillvaro och försöka hitta sig själv i en ny miljö är onekligen högaktuellt. Problematiken kan låta vardaglig, och på sätt och vis är den det, men allt från rollbesättning, regi, skådespeleri och scenografi är gjort med sådan precision att Eilis öde går rakt in i hjärtat. Det handlar mycket om att Saoirse Ronin, som länge varit ung och lovande men inte riktigt fått till det karriärmässigt, nu kliver fram i en roll där hon får tillfälle att glänsa. Hennes Eilis blir en hjältinna man hejar på hela vägen.