Genre: Dokumentär

Premiär: 26 aug 2016

I rollerna: Marie Richardsson, Peter Andersson (röster)

Regi: Anders Wahlgren

Speltid: 1 timme 22 minuter

Censur: Från 15 år.

Det finns många spännande komponenter i historien om drottning Victoria och läkaren Axel Munthe. Deras relation är inte bara är en berättelse om klass och konventioner utan också en påminnelse om att alla människor, till och med kungligheter, söker kärlek och bekräftelse. Det finns någonting vackert i det.

Dokumentärfilmaren Anders Wahlgren har valt att lägga fram berättelsen genom en brevdialog där Marie Richardsson och Peter Andersson röstgestaltar huvudpersonerna. Från den initiala, halvformella kontakten mellan regent och läkare till de mer ömma och svallande känslorna två vänner emellan. Kantat av gräl om politik och hur man ska uppföra sig på middagar, och tankar om barnuppfostran.

Dialogen följs av arkivfilmmaterial, både stillbild och rörligt, och nytagna bilder från ön Capri där Munthe och stundtals också drottningen bodde. Svartvitt varvas med färg. Arkivmaterialet är förstås spännande, de äldsta filmbilderna är redan från 1897. Särskilt kittlande är det att se drottningens make Oscar V spela tennis med sin käraste vän Pontus medan hans fru och läkare diskuterar homosexualitet och ensamheten i ett förlorat äktenskap.

Men jag blir aldrig klok på om breven är äkta eller uppdiktade? Troligtvis skrivna i efterhand eftersom man upplyser om att deras samlade brevväxling brändes vid drottningens död 1930. Kanske är det därför de pendlar i känslan av äkthet. Att skådespelarna stundtals glider in i stelt replikskifte snarare än förtroligt samtal som känns naturligt bidrar tyvärr också till att intimiteten uteblir. Detta är en gestaltning, inte ett förkroppsligande.

Anders Wahlgren har tidigare gjort filmen "Sigrid och Isaac" om Sigrid Hjertén och Isaac Grünewald med samma koncept, alltså arkivbilder blandat med nytt. Och nytänkandet får man beundra men tyvärr är det ett rörigt format som skapar distans och inte närhet till objekten. Hur nära drottningen och läkaren stod varandra och hur de påverkade varandra förblir oklart. Men kanske kan man aldrig veta.