Originaltitel: Ana Nojoom bent alasherah wamotalagah

Premiär: 20 maj 2016

I rollerna: Reham Mohammed, Ibrahim Alashmori, Adnan Alkhader med flera

Regi: Khadija Al-Salami

Speltid: 1 timme 36 minuter

Betyg: + + + +

"Nojoom – 10 år och skild" är en film som får hjärnans känslocentrum att explodera. Vrede, sorg, hopp, frustration och glädje blandas om vartannat när regissören Khadija Al-Salami berättar den verklighetsbaserade historien om tioåringen som tar strid mot förlegade stamtraditioner och kräver sin rätt till skilsmässa i en jemenitisk domstol.

Filmen tar avstamp i en halvt om halvt improviserad flykt. Under förevändning att köpa bröd till familjen tar tioåriga Nojoom (Reham Mohammed) tillfället i akt att söka upp en domstol för att begära skilsmässa från sin många år äldre äldre, förtryckande make. Hon väcker en välutbildad domares (Adnan Alkhader) intresse, och Nojooms historia berättas både för honom och åskådaren genom flashbacks.

"Nojoom – 10 år och skild" är en viktig film, men den dras med en del brister. Framför allt gäller det filmens grundberättelse, som stundvis blir alltför övertydlig, och nästan tar melodramatiska proportioner mot slutet. Bättre hanterar Al-Salami det tekniska hantverket. Hon musiksätter skickligt Nojooms första tid som barnbrud med tongångar som känns hämtade från skräckfilmsgenren. Victor Credis ljuvliga foto låter Jemens dramatiska, vackra miljöer, med små byar som klamrar sig fast på stupande bergssluttningar och pepparkakshusliknande byggnader, att komma till sin rätt.

Al-Salamis egna erfarenheter som före detta barnbrud ger autentisk tyngd åt filmatiseringen av Najood Alis självbiografiska bok. Det är tydligt att regissören kan sitt ämne, men hon förmedlar dessutom många insikter om de komplexa strukturer som möjliggör för barnäktenskapets existens i det fattiga Jemen. Fokus ligger på klansamhällets förlegade traditioner, men Al-Salami varken demoniserar eller viftar alltför vilt med pekpinnarna. Hon viker dock aldrig från barnets sida. Förhoppningsvis kan hennes film göra att fler får upp ögonen för den vidriga verklighet som barnäktenskapen i Jemen innebär.