Fakta: The Hollars

Genre: Dramakomedi

Premiär: 11 november 2016

I rollerna: John Krasinski, Margo Martindale, Richard Jenkins med flera

Regi: John Krasinski,

Speltid: 1 timme 28 minuter

Vilsen och/eller deprimerad man konfronteras med vuxenvärldens bördor och söker svar på livet genom en (hem)resa. Se där, ett ofta använt koncept inom den amerikanska independentfilmen. Skådespelaren och regissören John Krasinskis andra långfilm, "The Hollars", är ytterligare ett exempel, och den lyfter nästan enbart tack vare fina skådespelarinsatser.

Krasinski spelar själv huvudrollen som John, son till Don (Richard Jenkins), bror till Ron (Sharlto Copley). Han upplever en svacka i livet, ifrågasätter sitt yrkesval som tecknare, och oroas också av det faktum att han snart ska få barn tillsammans med flickvännen (Anna Kendrick). Alla dessa tvivel bubblar upp till ytan med oväntad kraft när han får besked om att hans mamma Sally (Margo Martindale) har drabbats av cancer.

Krasinskis bakgrund inom tv gör honom tyvärr inga tjänster som långfilmsregissör. Han verkar relativt ointresserad av att utnyttja filmmediets potential, vilket gör "The Hollars" till en ganska platt film, både till utseende och innehåll. Här finns independentfilmklyschor som bildmontage dränkta i ledsen singer-songwriter-musik, en busig rullstolsrymning från sjukhuset och fantasier om huvudrollfigurens gamla high school-flickvän. Allt filmat rakt upp och ned, utan fantasirikedom i bildspråk eller komposition.

Men kanske begär jag för mycket., och der finns ändå små ljusglimtar som piffar upp denna ganska fantasilösa indiesoppa. Krasinski har till exempel samlat en mängd fantastiska skådespelare i sin film, och deras insatser lyfter filmen från godkänt-nivå. Vissa har mer att jobba med än andra – Richard Jenkins gör en utmärkt krisande äkta man och Sharlto Copley tonar ned Johns äldre, skruvade bror Ron på ett fint sätt. Bäst av alla är Margo Martindale som fyller den trygga matronan Sally med charmerande humor och subtil skörhet på en och samma gång.

Anna Kendrick, Mary Elizabeth Wiinstead, Randall Park och Mary Kay Place är däremot hopplöst underutnyttjade i små biroller med ytterst sparsam dialog. Lite synd, med tanke på att mycket av filmen visar hur Krasinskis hyggliga men ganska tråkiga rollfigur ångestsvettas över sin förmodade mediokritet. För åskådaren gör det knappast "The Hollars" till en mer spännande film.