Beslutet möts nu av både ris och ros.

"Det är oförsvarligt att det drastiska beslutet skedde i frånvaro av pjäsens upphovsperson Gertrud Larsson", säger Pia Gradvall, ordförande i Dramatikerförbundet, i ett uttalande. I sin kommentar säger hon också att förbundet "beklagar Riksteaterns bristfälliga hantering".

Offensiv krishantering

Även regissören Suzanne Osten, som såg förhandsvisningen av pjäsen, kritiserar beslutet i en debattartikel i Expressen.

"Det verkligt hemska och upprörande med Riksteaterns lednings beslut är att de varken tillsatt krishantering eller en konstnärlig strategi. De har inte frågat ensemble och dramatiker hur de vill gå vidare. Skammen att bli nerlagd på diffusa skäl drabbar de som satsat hårdast", skriver hon.

– Det stämmer inte, vi har en offensiv krishantering kring detta internt, säger Riksteaterns chef Måns Lagerlöf.

Var det aldrig aktuellt att lyfta in ytterligare en regissör?

– Det som kan uppfattas som en tystnad från min sida är av hänsyn till och omtanke om de inblandade. Jag vill inte peka mot någon särskild, men jag bedömde att det fanns grundläggande strukturella problem i historien som vi inte kunde lösa, och som inte primärt var av regikaraktär.

Föreställningen skulle ha turnerat hela hösten. I Riksteaterns produktionskostnad ingår bland annat löner till kontrakterade skådespelare, uppger Sveriges Radios Kulturnytt.

Hyllar modigt beslut

Konstnären och dramatikern Marianne Lindberg De Geer berömmer dock beslutet att lägga ned pjäsen: "Själv vill jag hylla Måns Lagerlöf (teaterchefen) och Alexander Öberg (regissören) för deras mod att fatta sådana tuffa beslut, långt ifrån populismens avlopp. Tänk om fler kulturansvariga gjorde det, vilken framåtrörelse det skulle bli! Vi skulle till och med slippa ordet 'lagom' i konstnärliga sammanhang framöver", skriver hon i Expressen.

Lagerlöf har tidigare sagt att föreställningen "inte uppnått det slutresultat" som teatern hoppats och att nedläggningen är ett resultat av "ett konstnärligt övervägande".