Fakta: Ok Go

Bildades: 1998 i Chicago. Bandet är numer baserat i Los Angeles.

Medlemmar: Tim Nordwind, Dan Konopka, Andy Ross och Damian Kulash.

Genombrott: I samband med att gruppens video till låten "Here it goes again" laddades upp på Youtube i juli 2006 blev de ett internationellt samtalsämne. Låten hade emellertid inga större framgångar på topplistorna. Med tiden har Ok Go blivit mer kända för sina videor än för sin musik. De har under åren samarbetat med ett flertal stora företag som vill dra nytta av bandets visuella dragningskraft. 2010 lämnade Ok Go skivbolaget EMI efter en dispyt om hur videorna skulle hanteras på nätet.

Aktuella: Släppte nyligen videon till låten "Upside down & inside out" via Facebook där den noterat över 50 miljoner visningar.

Fakta: Fem virala videor

1. Lil Dicky "Save dat money" (39,5 miljoner visningar på Youtube)

Amerikansk skämtrappare som gjort sig ett namn med hjälp av lågbudgetvideor.

2. Wintergatan "Marble machine" (17,8 miljoner visningar)

Instrumentalbandet har uppmärksammats över hela världen för sin självspelande musikmaskin.

3. De Staat "Witch doctor" (1,9 miljoner visningar)

Fascinerande och aningen kuslig video som vunnit pris på flera musikvideofestivaler.

4. Fidlar "40oz on repeat" (1,3 miljoner visningar)

En hyllning i wellpapp till några av musikvideohistoriens största klassiker.

5. The Moth and the Flame "Young & unafraid" (1,1 miljoner visningar)

Videon med den 62-årige skejtaren Neil Unger noterade snabbt tre miljoner visningar när en brittisk tidning postade la upp den på sin Facebook-sida utan tillstånd.

Den svenska instrumentalgruppen Wintergatan var länge ett obskyrt fenomen. Men när medlemmen Martin Molin med stor möda konstruerade ett slags jättelik speldosa som drivs med 2 000 metallkulor började det hända grejer.

I februari laddade gruppen upp en video där Molin likt en positivhalare med indiefrilla låter musikmaskinen framföra en låt. Klippet har sedan dess noterat närmare 18 miljoner visningar. En siffra som vare sig Håkan Hellström eller Kent kommer i närheten av med sina videor.

Klickmonster

Wintergatan överträffar däremot inte Ok Go – kungarna när det gäller att skapa musikaliska klickmonster: Los Angeles-bandet uppfann praktiskt taget den virala videon när de 2006 genomförde en underbart krånglig danskoreografi på löpband. Sedan dess har de kontinuerligt lyckats överträffa sig själva när det gäller spektakulärt tramsande.

I sin senaste video "Upside down & inside out" spexar de loss i tyngdlöshet. Den drygt tre minuter långa filmen tog närmare att halvår att sammanställa. Bakom konceptet står Ok Go:s frontman Damian Kulash och hans syster Trish Sie. Syskonparet har klurat ut knasiga koreografier ända sedan de stod och väntade på skolbussen som barn.

Damian Kulash återkommer till ord som lekfullhet när han försöker analysera varför bandet lyckats trollbinda nätpubliken i ett decennium. Han förklarar att Ok Go har en förmåga att få folk på gott humör och glädje är social hårdvaluta på internet.

– Majoriteten av de klipp som sprids i stor skala är just glada och vi delar dem för att vi vill göra andra människor glada. Vi marknadsför oss själva och vi vill vara den som får andra att le, säger Damian Kulash som kommit att bli en eftertraktad föreläsare inom området viralkultur.

– När vi började spela var musikvärlden fixerad vid coolhet. Allt handlade om skinnjackor och cigg. Vi ville förmedla glädje, vilket uppfattades som råtöntigt. Därför är det helt fantastiskt att vi lyckas göra människor glada med våra videor nu. Särskilt barn. De har inte lärt sig att vara coola. Det älskar jag. Coolhet är ändå oftast fejkad.

Inga specialeffekter

En likhet mellan många av nätets virala videor är att de förmedlar en känsla av äkthet. Damian Kulash poängterar att Ok Go aldrig använder sig av specialeffekter.

– Vi ägnar oss inte åt filmskapande. Vi försöker bara dokumentära de här oerhört fåniga situationerna som vi försätter oss i. Jag tror att många av dem som tittar kan föreställa sig själva i samma situation. Det gör att det uppstår en personlig koppling mellan oss och åskådaren.

Nätpubliken älskar det genuina och hantverksmässiga. Samtidigt blir den rasande när något visar sig vara fejkat, enligt Damian Kulash.

– När vilken fantasi som helst går att återskapa digitalt sätter vi ett allt högre värde på det verkliga. Den dagen vi börjar göra charterresor i rymden så kommer ingen att bli imponerad eftersom allting såg så mycket coolare ut i filmen "Gravity".

Dålig skivförsäljning

Det påpekas ofta att det är svårt att omvandla viral framgång till reda pengar. Samtidigt som Ok Go:s videor har lockat storpublik har de sålt blygsamt med skivor och genererat förvånansvärt få strömningar. Men Damian Kulash betonar att videoskapandet har gjort Ok Go till ett bättre band.

– Det har fått oss att inse vikten av att våga följa en idé oavsett vart den leder dig.