2013 var året då bloggläsare plötsligt blev blogglyssnare, eftersom många bloggare startade en egen podcast. 2014 kan bli året då många tvingas lägga ned den. Åtminstone enligt Mia Sandblom, som tillsammans med Anna-Maria Johansson driver bloggen ”Bloggkommentatorerna”. Anledningen är att det är svårt att få betalt för sin podcast, menar hon. Samtidigt lägger de som lyckats med poddekvationen gärna ned sin blogg till förmån för en podcast.
– Det är Alex Schulman, hans fru och hennes syster exempel på. De tjänar väl tillräckligt mycket på podden. Dessutom är det svårt att hålla i gång ämnen så att man både kan blogga och ”podda”, säger hon. 
 
Mia Sandblom tror även att allt mer samhällsmedvetna bloggare vinner mark i bloggvärlden 2014. 
– De skriver om jämställdhet, miljö, ekonomi, ekologi och så vidare. Alltså bloggare som debatterar för hur man ska leva på alla möjliga sätt.
 
Att just den typen av bloggar blivit så populära tror hon är en motreaktion på de gamla konsumentbloggarna som ”hetsat” läsarna att köpa saker. 
– De som skriver mycket sådant har verkligen börjat tappa läsare. Folk har också börjat bli mer uppmärksamma på att det som skrivs i bloggarna ofta är köpt. Och det är en trend jag hoppas håller i sig.
 
Metros moderedaktör Petra Tungården, som bloggat i över tio år, märker hur läsarna hela tiden vill ha mer av bloggarna. Både vad gäller kvalité och innehåll. 
– Man vill ha mer än en dagens outfit. Därför tror jag att livsstilsbloggar blivit så populära, eftersom läsarna vill att man ska skriva mer personligt. Ämnen som blev heta förra året, men som jag tror kommer ännu mer 2014, är inredning och träning, säger hon.