Fakta: Bettina Rheims

Född: I Paris-förorten Neuilly-sur-Seine 1952.

Bakgrund: Rheims växte upp i en högborgerlig familj vilket hon gjorde uppror mot under tonåren. En kortare tid arbetade hon som modell, något hon hatade.

Karriär: När hon började fotografera 1978 kom genombrottet snabbt och hennes bilder på strippor och akrobater ställdes bland annat ut på Centre Pompidou i Paris. Hon var en pionjär med sitt fokus på genus. I samband med att hon 1989 gav ut boken "Modern lovers" med bilder på androgyna ungdomar fick hon ett brett erkännande som konstfotograf. 1999 rev boken "I.N.R.I." upp en infekterad debatt i Frankrike på grund av sitt religiösa tema. Genom åren har hon också fotograferat reklamkampanjer, mode och ett oräkneligt antal stjärnor som Catherine Deneuve, Kylie Minogue, Claudia Schiffer och Gwen Stefani.

Aktuell: Hennes utställning "I'll be your mirror" pågår på Fotografiska i Stockholm 15 april – 12 juni.

Hud och nakenhet. Det är ord som ständigt återkommer när den franska fotografen Bettina Rheims bilder beskrivs. På Wikipedia tillskrivs hon också ett citat där hon säger att hon är en "hudens fotograf".

Själv skakar hon på huvudet när uttalandet kommer på tal.

– Nej, det har jag aldrig sagt. Det är en formulering av Catherine Deneuve. Hon skrev det i förordet till en av mina böcker. Det som intresserar mig är det som finns under huden, säger Bettina Rheims.

Ingen modefotograf

Hon passar också på att betona att hon inte är en modefotograf, en etikett som ofta klistrats på henne.

Det bärande temat är istället kvinnor och genus. De jättelika bilderna på utställningen "I'll be your mirror" följer Bettina Rheims karriär från 80-talet fram till i dag. De föreställer nästan uteslutande kvinnor. Några är megastjärnor och supermodeller, andra okända. Alla är närmast provocerande vackra.

Att Bettina Rheims blick är så tydligt koncentrerad på kvinnan har en enkel förklaring. Det är något som fascinerar henne. Mannen som motiv intresserar henne inte alls.

Flera av bilderna på utställningen är närmast plågsamt intima. Kanske särskilt de som föreställer popikonen Madonna. Bettina Rheims förklarar att processen för att uppnå den intensiva närheten är komplicerad och krävande.

– Det påminner om att dansa med någon. Du anländer till baren och där sitter någon som du aldrig har träffat. Sedan får du en tango. Jag känner inte de personer som jag fotograferar. Mitt lilla ögonblick uppstår när de förbereder sig, sminkar sig. Då kan jag observera dem. Få dem att tycka om mig.

Är det viktigt att de tycker om dig?

– Ja! Vi måste bygga en oerhört stark relation på väldigt kort tid. Det kan handla om timmar, ibland om minuter. Men när det uppstått ett förtroende så kräver jag mod, säger Bettina Rheims och påpekar att det händer att kvinnor säger nej till henne.

Avslöjande

– De förklarar att de tycker om och respekterar mitt arbete, men de vill inte ställa upp. De tycker att upplevelsen tränger för djupt. Det blir för avslöjande.

Enligt Bettina Rheims präglas hennes fotograferande av ett givande och ett tagande.

– Jag får något. Men jag ger också. De personer jag fotograferar lär sig något om sig själva. De får en tydligare bild av vad det innebär att vara kvinna.

Vilken betydelse har det att du själv är kvinna?

– Det är helt avgörande. I början av min karriär menade många att jag inte borde ta den här typen av bilder eftersom jag är en kvinna. Jag hävdar tvärtom att det är en anledning till att jag bör ta de här bilderna eftersom jag förstår och respekterar kvinnor. Och de känner det. Annars skulle de lämna studion. Ingen man kan ta de här bilderna.