Fakta: Krzysztof Kieslowski

Född 1941 i Warszawa, Polen. Död 1996.

Utbildad vid filmskolan i Lodz på 1960-talet, varpå han började göra framför allt dokumentärfilmer om vardagsmänniskor i Polen. Övergick till att filma fiktion på 1980-talet.

Med tv-serien "Dekalogen" (1989) blev Kieslowski över en natt ett världsnamn. Serien bestod av tio timslånga filmer som utforskade moraliska och etiska dilemman inspirerade av de tio budorden.

De såkallade "Trikoloren"-filmerna får alla svensk nypremiär på bio under hösten. "Den blå filmen" går upp på biografer den 26 augusti, "Den vita filmen" den 9 september och "Den röda filmen" den 11 november.

I Stockholm hålls dessutom en Timelessfestival den 25–28 augusti. Där visas även Kieslowskis "Veronikas dubbelliv" från 1991, och ytterligare filmer som ingår i satsningen.

Regissören Krzysztof Kieslowski dog 1996, och en stor filmkarriär tog abrupt slut. Den polske filmaren gjorde ett påtagligt avtryck på filmen och sin samtid med en vardagsrealism som bottnade i moraliska frågeställningar – men aldrig moraliserade.

Att Kieslowski ännu är relevant är en av anledningarna till att filmdistributören Nonstop Entertainment låter tre av hans filmer, den så kallade Trikoloren, inleda en ny biosatsning på filmklassiker, Timeless.

– Hans filmer är mer aktuella än någonsin. Förutom det mest uppenbara temat i Trikoloren, med frihet, jämlikhet och broderskap, så har Kieslowski i högsta grad något att säga om Europa, både efter murens fall och i dag, säger Candace Droguett, projektledare.

Klassiker på bio

Bakom satsningen ligger en idé om att filmklassiker kan hitta en plats på dagens biorepertoar på samma sätt som opera- eller teatervisningar gjort. Men den bottnar också i ett filmtekniskt dilemma: dvd-marknadens död och strömningstjänsternas frammarsch har gjort det svårt att se klassiska filmer, som sällan förekommer i det digitala utbudet.

I Sverige fick Kieslowski ett stort genomslag. På 1990-talet visade SVT "Dekalogen" på tv, och flera av hans filmer gick upp på bio.

Varför tror du Kieslowski slog an så hos svenskarna?

– Blir det tråkigt om man säger Ingmar Bergman? Vi tror att det fanns och fortsatt finns en stor publik för filmer som tar sig an de stora frågeställningarna i livet. Där spelar Kieslowski på samma planhalva som Bergman, säger Candace Droguett.