Fakta: "Klee/Agueli"…

Vad: Konstutställning som fokuserar på de båda konstnärerna Paul Klee och Ivan Aguélis verk, deras gemensamma drag och deras stora olikheter.

Var: Moderna Museet, Stockholm.

När: 16 januari - 24 april 2016.

Fakta: Paul Klee (1879–1940)

Schweizisk-tysk målare, inspirerad av expressionismen, kubismen och surrealismen.

Undervisade vid konst-, design- och arkitekturskolan Bauhaus.

Fick sitt artistiska genombrott under en resa till Tunisien 1914.

Var oerhört produktiv och färdigställde enbart under år 1939, hela 1200 verk.

Fakta: Ivan Aguéli (1869–1917)

Svensk målare, född John Gustaf Agelii, målade landskap som kännetecknades av djup och distans.

Utbildades av Anders Zorn och Richard Berg.

Sympatiserade med anarkismen och Swedenborgs tankar. Studerade sufismen intensivt och konverterade sedermera till Islam och tog namnet Abd Al-Hadi Aqhili.

Vistades vid flera tillfällen i Egypten, där han till stor del formades som konstnär.

Schweizisk-tyske Paul Klee och svenske Ivan Aguéli kände inte varandra. Sannolikt träffades de aldrig ens trots att de var aktiva under samma period under 1900-talets början. Men förhållandet till det framväxande moderna samhället under denna tid förenade ändå de två på ett konstnärligt plan. Det blir tydligt i Moderna museets gemensamma utställning "Klee/Aguéli" som startar den 16 januari.

– Detta var en tid i konsthistorien när konsten och samhället hade en enorm framtidstro, till exempel genom Fernand Légers maskinmålningar och Filippo Tommaso Marinettis futuristiska manifest som betonade en glädje över den nya hastigheten. Det Klee och Aguéli gör är att visa att den nya hastigheten ändå inte gör det omöjligt att gå längs vägkanten och studera långsamheten, säger Fredrik Liew, kurator för utställningen.

Formades i Nordafrika

Klee och Aguéli är egentligen två väldigt olika konstnärer. Aguélis landskap målades på plats ute i naturen, medan Klee var en utpräglad ateljékonstnär, Klee var oerhört produktiv och tematiskt ombytlig medan Aguéli förhöll sig till i stort sett samma tema och motiv.

Men båda konstnärerna båda formades konstnärligt under vistelser i Nordafrika 1914, båda uppehöll sig vid ämnen som andlighet och naturen, och båda utövade ett motstånd mot den nya tiden och dess ideal om rationalism och framsteg. Inte som ett nostalgiskt tillbakablickande utan som ett sätt att erbjuda motstånd mot idén att det gamla helt måste ersättas av det nya.

– Aguéli betraktas ofta som en klassisk landskapskonstnär, men när man sammanför honom med Klee, ser man att han var en fullständigt modern konstnär. Aguéli bidrar till ett sätt att se på Klee som gör honom förankrad i verkligheten, säger Fredrik Liew, kurator för utställningen.

– Poängen var att uppsätta ett motstånd mot flockbeteende och ideologiska dogmer, säger han.

En idé som har klara paralleller till vår egen polemiska och protestpräglade tid. Fredrik Liew håller med.

– Jag vill inte säga att det är en utställning som handlar om vår tid, men det finns absolut något att lära i hur de två förhöll sig till sin turbulenta tid.