Enligt konstnärlige ledaren Stephen Langridge är Göteborgsoperan särskilt väl anpassad för att sätta upp verk av Richard Wagner.

– Vi har ett antal kontrakterade sångare som framför Wagner över hela Europa. Men "Nibelungens ring" har aldrig satts upp här. Så trots att den tillhör kärnan i vår repertoar så blir det här första gången, säger Langridge som tillstår att Wagner alltid innebär en skarpladdad utmaning för ett operahus.

– Det handlar dels om de tekniska aspekterna med eld, vatten och flygande hästar. Men sedan ställer Wagner också extremt höga krav på sångarna. Det här är operavärldens motsvarighet till att bestiga Mount Everest.

Klimatanpassning

I november 2018 är det premiär för "Rhenguldet", den första av de fyra operor som ingår i "Nibelungens ring". Därefter kommer i tur och ordning "Valkyrian", "Siegfried" och "Ragnarök" att ha premiär 2019–2021 i november respektive år.

Den sammanlagda speltiden är runt 15 timmar och hela projektet kommer att vara klimatanpassat.

– Själva berättelsen handlar på ett plan om att råna jorden på dess resurser och omvandla dem till makt som sedan blir till en malign kraft. Så i verket finns det en radikal diskussion om natur och politisk makt. Oavsett om vi lyckas uppnå våra mål eller inte så hoppas jag att vi kan inspirerar andra, säger Stephen Langridge.

2017 sätter Staffan Valdemar Holm upp "Nibelungens ring" på Kungliga Operan i Stockholm. Biljetterna sålde slut på några minuter när de släpptes i november förra året. 2019 kommer även Finlands nationalopera att sätta tänderna i verket.

Publikmagnet

Frågan är nu om publiken räcker till.

– Det är jag tämligen övertygad om. Så fort vi sätter upp Wagner så kommer publiken. En av anledningarna till att vi tar oss an detta monster är att vi är på väg mot Göteborgs 400-årsjubileum 2021. Det kommer att sätta staden i blickfånget vilket erbjuder goda möjligheter att ge sig i kast med ett så absurt stort projekt, säger Stephen Langridge.