Fakta: "Arvet efter Andy Warhol"

Förutom mängder med Andy Warhol-produkter omfattar utställningen ett stort antal konstverk, bland annat ett fyrtiotal teckningar från 1950-talet som aldrig tidigare visats i Sverige. På utställningen finns videoinstallationen "The exploding plastic inevitable" från 1966 som projiceras på jättelika skärmar.

Här finns även ett selfiebås där besökare kan fotografera sig själva, vilket Andy Warhol gjorde närmast oavbrutet genom livet. Lokalerna rymmer också ett musikrum som synar Warhols täta kopplingar till band som Velvet Underground. Utställningen pågår mellan 15 april – 25 september 2016 på Artipelag på Värmdö utanför Stockholm.

Fakta: Andy Warhol

Namn: Hette egentligen Andrew Warhola

Född: 1928, i ett arbetarklassområde i Pittsburg i USA.

Bakgrund: Den unge Andy Warhol var sjuklig och tillbringade mycket tid på sjukhus. Han hade svårt att träffa vänner och stod sin mamma mycket nära.

Karriär: Han flyttade till New York 1949 och arbetade under 50-talet i reklambranschen där han snabbt blev ett stort namn. 1960 lämnade han reklamen för konsten. Han behöll emellertid sin fascination för det kommersiella. Varumärken, kändisar och död var återkommande teman i hans konst. Bland de mer berömda verken märks hans bemålade screentryck. Med tiden blev Warhol lika känd som de personer han avbildade och han odlade ett både lekfullt och manipulativt förhållande till media. Han skapade flera filmer, videoinstallationer och grundade tidskriften Interview. 1968 blev han skjuten av den radikala feministen Valerie Solanas och skadades allvarligt.

Eftermäle: Warhol dog 1987 efter en rutinoperation. Han är i dag en av de högst värderade konstnärerna i världen. 1994 invigdes Andy Warhol Museum i Pittsburgh.

För museiintendenter är Andy Warhol en knepig figur att förhålla sig till. Försäkringsvärdena är astronomiska. Dessutom är verken känsliga vilket har gjort att många museer och gallerister knorrar när utlåning kommer på tal.

– Men den verkliga utmaningen är att berätta något nytt, säger Bo Nilsson, konsthallschef på Artipelag på Värmdö utanför Stockholm.

Han berättar att bara förra året gjordes det drygt 30 Warhol-utställningar världen över.

– Det är för många, konstaterar han med en liten suck.

Tidiga teckningar

I sin ambition att faktiskt visa en annan sida av popkonstens gudfader har Artipelag valt ett något kontroversiellt förhållningssätt. I de spektakulära lokalerna hänger mängder med verk av Warhol, däribland ett 40-tal teckningar från 1950-talet som aldrig tidigare visats i Sverige. Men här finns också en mängd ogenerat kommersiella produkter som pryds av Warholska mönster och bilder.

Sedan konstnärens död 1987 förvaltas hans rättigheter av The Andy Warhol Foundation for the Visual Arts. En stiftelse som uppenbarligen är mycket välvillig när företag som vill kränga Warhol-grunkor knackar på dörren. På Artipelag finns allt från Ipad-fodral och kepsar till barnvagnar och Diane von Fürstenberg-klänningar.

Utställningen "Arvet efter Andy Warhol" är med andra ord en brutal frontalkrock mellan konst och kommers. Det kommer förmodligen att få en och annan besökare att fnysa. Men det är Bo Nilsson beredd på.

– Vi sopar inte det här under mattan. Det tjänas enorma pengar på Warhol. Han är en industri. Jag ser förstås problemen med det. Men jag ser också en glädje. Folk tycker att det här är roligt. I det avseendet är det här en ambivalent utställning, säger Bo Nilsson som menar att Andy Warhol inte bara var en banbrytande konstnär utan också en skicklig entreprenör och livsstilsdesigner.

Känd och älskad

Det industriella licensierandet drar alltså in drivor med dollar. Men det har också gett Andy Warhol en fenomenal exponering och gjort honom både känd och älskad långt utanför konstvärlden. Kanske kan man rent av kunna kalla honom folkkär.

– Utställningens titel handlar om vad Andy Warhol betyder för oss i dag. Vi vill inte göra något nostalgiskt. Vi vill undersöka om han finns kvar i vårt medvetande. Och det gör han. Dessutom plockas han ständigt upp av nya generationer, säger Bo Nilsson.

Precis innanför entrén till utställningen möts besökaren av ett berg med lådor. Det är de ikoniska Brillo-boxarna som tornar upp sig.

Några original är det inte frågan om. Det är i och för sig ett komplicerat ord i sammanhanget. 2008 avslöjade Expressen att över 100 Brillo-lådor tillverkats av ett snickeri i Malmö på 90-talet och försetts med äkthetsintyg. Men även en glad amatör kan snabbt konstatera att just de här kartongerna är enklare pappkopior.

Levande varumärke

På lådorna återfinns ett av Andy Warhols mest berömda citat: "I framtiden kommer alla varuhus att bli museum och alla museum att bli varuhus". Enligt Bo Nilsson är det profetiska uttalandet något av en programförklaring för utställningen.

Frågan är då vad Warhol själv skulle ha sagt om den kommersiella storm som uppstått kring honom.

– Med tiden blev han bara mer och mer kommersiell. Han gjorde reklam och medverkade till och med själv i reklamfilmer. Han blev till slut ett levande varumärke. Jag tror att han hade gillat det här, säger Bo Nilsson.