Den 13 september skulle den brittiske författaren Roald Dahl ha fyllt 100 år. Det firar hans dödsbo med 23 projekt för tv, film och teater baserade på hans böcker, skriver New York Times.

Det är dock inte allt. Under 2016 har det bland annat kommit en Dahl-inspirerad klädkollektion för barn, ett samarbete med McDonalds där Dahls böcker har fått Happy Meal-distribution och ytterligare ett kommersiellt samarbete med en tvättmedelsfirma som uppmanar barn till "messy adventures" (röriga/smutsiga/stökiga äventyr).

Hittills har de stora succéerna uteblivit. Steven Spielbergs film "Stora vänliga jätten" gick inte så bra som förväntat på den amerikanska marknaden och musikalversionen av "Kalle och chokladfabriken" drog visserligen publik till Londons West End, men görs nu om inför flytten till Broadway i New York, eftersom de amerikanska kritikerna inte gillade uppsättningen.

Nu sätter dödsboet sin lit till appar och digitala plattformar för att nå ut med Roald Dahls författarskap.