Fakta: Florence Foster Jenkins

Föddes 1868 i Pennsylvania och avled 1944 i New York.

Känd för sin totala avsaknad av musikalitet och sångförmåga. Tack vare ett arv kunde hon ändå göra musikkarriär och spela in grammofonskivor. Hon höll också ett stort antal konserter, den allra sista på Carnegie Hall drygt en månad före sin död.

Hennes ackompanjatör, pianisten Cosmé McMoon brukade "rädda" framförandena genom att anpassa musiken till hennes bristande känsla för tempo.

– Rebecca Ferguson är en fantastisk skådespelerska. Hon har någonting helt speciellt.

De orden kommer inte från vem som helst. Det är Meryl Streep som svarar på TT:s fråga om vad hon tycker om svenskan. Streep tillägger:

– Det enda tråkiga är att hon fick för lite att göra i filmen.

Tondöv sångerska

"Florence Foster Jenkins" är en verklighetsbaserad dramakomedi om en överklasskvinna i New York i början av 1940-talet. Hon kunde inte ta en ton rätt, men trodde ändå att hon var en fantastisk sångerska. Hugh Grant spelar hennes make och Rebecca Ferguson spelar dennes älskarinna. Ferguson säger till TT:

– Även om min roll var ganska liten gav den ju möjlighet för mig att sitta och studera hur Streep arbetar.

Efter "Mamma Mia!" vet alla att Meryl Streep kan sjunga. Men hur gör man om man är en hyfsat bra sångerska och ska låta som om man inte kan ta en ton rätt?

Streep skrattar och säger:

– Jag är en B-sångerska, jag känner mina begränsningar. Som barn ville jag bli operasångerska, men jag gav upp de studierna, och sedan förstörde jag min röst genom att röka och dricka. Jag älskar att sjunga, men det är mest min familj som drabbas av det. Jag har stor respekt för dem som verkligen kan det.

– För rollen som Florence fick jag verkligen jobba. Hennes röst var verkligen inte förutsägbar, den kunde ta vägen vart som helst. Jag hade en musiklärare som hjälpte mig.

"Stor respekt"

Streep hade hört talas om Florence Foster Jenkins redan när hon själv gick i skolan. Hon läste det som skrivits om Florence och lyssnade på de grammofoninspelningar som hennes make (som försökte bespara sångerskan sanningen om hennes oförmåga att träffa en enda ton rätt) lät henne få göra.

– Jag har stor respekt för henne. Hon hörde till överklassen i New York, hon hade en mängd utmaningar i livet, hon var sjuk, och att sjunga blev hennes väg ut.

– Det mest skrämmande för mig, vad jag än gör, är tanken "tror publiken på det som du gör?". I det här fallet var det inte rösten som var det viktiga, det viktiga var att berätta sanningen.