Fakta: Musikförsäljning 2015
00#0000000 Format Intäkter (kronor) Jämförelse med 2014 (procent) Andel av marknaden (procent) Singel 1 425 000 -7,9 0,1 CD 115 700 000 -12 11 Vinyl/LP 32 018 000 +54,3 3 Musikvideo 6 561 000 +9,5 0,6 Strömmat 870 632 000 +10,6 82,7 Nedladdat 24 483 000 -35,4 2,3 Övrigt digitalt 1 362 000 -37,3 0,1

Källa: Ifpi Sverige

Samtidigt sjönk försäljningen av cd-skivor med 12 procent, jämfört med 2014, och stod under fjolåret för 11 procent av försäljningen. Men den fysiska skivan håller inte på att dö ut, vinylskivornas comeback fortsätter och ökade med 54 procent under 2015, enligt en rapport från branschorganisationen Ifpi.

"Mycket bra besked att tillväxten, driven av strömmade tjänster, fortsätter trots spekulationer om mättad svensk musikmarknad. Musik konsumeras som aldrig förr men intäkterna till samtliga rättighetshavare borde vara väsentligt högre. Intäkterna från några av världens största musiktjänster är fortfarande låga, både i relation till användandet och i relation till de höga intäkter som genereras från strömmade prenumerationstjänster", säger Ludvig Werner, vd för Ifpi Sverige, i ett pressmeddelande.

För första gången på 20 år ökade de totala musikintäkterna globalt, med över 3 procent, där nu digital försäljning står för 45 procent.